gentlegiantafskofvde.blogg.se

Fab feb

Kategori: Allmänt

Jag vill börja med att skriva att jag beundrar er! Jag beundrar er för att ni får ihop jobb, familjeliv, socialt liv, fritidsliv och dessutom träning (många av er går dessutom på gym!). I don't know how you do it!
 
Förra veckan svalde mig helt. De få stunder jag inte jobbade hade jag väldigt destruktiva förnekelsestunder (som i och för sig var väldigt trevliga) som innefattade mindre bra matval. Felet är att jag hamnar allra längst ned på min egen lista av prioriteringar när det blir för mycket. Ni vet under så där fantastiska uppgifter som rensa avlopp, sortera socklådan och annat som jag kommer på behöver göras när det blir kaos.  Jag måste dock säga att jag har utvecklats när det gäller hantering av sådana här perioder. Förut kunde de gå alltför långt och jag kunde köra sönder mig på mina egna ideal (högpresterare, yes I am). Idag kan jag säga att jag ska göra så gott jag kan inom den tidsperiod som sätts upp. Jag blir inte självdestruktiv om jag inte är världsbäst (finns det något annat alternativ?) utan försöker ha realistiska krav på mig själv.
 
Faktum är att jag har försökt sova gott och ca 7 timmar var natt (gone are the days of overnight working, well... sort of anyway) och bara haft ett par stressbryt (typ Taz från looney tunes kombinerad med Gordon Ramsays potty mouth). Det är en briljant utveckling även om jag nu kan se framför mig hur ni tar er för pannan och suckar djupt över att något som alls inte är bra är en positiv utveckling för mig. Ni vet, jag måste ta det stegvis. Att bara halka ned i mitt jobbhål en vecka är awesome! Tänk när jag får ned till att bara säga 'nej'. Jag är helt säker att den dagen kommer snart! Jag har på en vecka lyckats skruva runt en klassisk situation med en vanemässig reaktion till att jag sätter mig själv först. Hade det inte varit för att det inte bara är mitt eget jobb och anseende som hänger på resultatet, som jag skrev i tidigare inlägg, så hade det nog gått snabbare än så här och jag hade faktiskt sagt ifrån.
 
Mitt ego-projekt kallar jag för 'Fab feb' - kort för Fabulous Februari. Fab feb går ut på att skapa bra vanor. 28 dagar av bra val. Jag anar att det kommer börja knackigt men jag hoppas att det i slutet på perioden rullar på bra. Mina mål är att 1) minska svullnaden i kroppen, 2) komma ned i mina favvo-jeans, och 3) leva rent. Det första målet uppnås genom en kost som rensar ut och som bygger på regelbundna mål med lunch som största målet. Det bygger även på att träna en halvtimma var dag för att få igång cirkulationen och att sova 7 timmar var natt för att ge kroppen möjlighet till återhämtning. Mål 2 uppnås genom att mål 1 leder till mindre buk och minskning i vikt och att jag vägrar att tvätta mina jeans. Mål 3 bygger på ekologiska och 'raw' val både när det gäller mat och kroppsvård. Det kommer inte vara uteslutande raw kost utan jag håller mig till min vegetariska linje men jag kommer äta raw-inspirerat (är det någon som har filurat ut det där med aktiverade nötter?). När det gäller kroppsvård så har jag redan bytt ut mina produkter sedan årsskiftet (om inte tidigare). Jag använder främst Weleda och Marja Entrichs gröna linje. Boostar dessutom min hud med kroppsoljor och ansiktsmasker. Mumma!
 
Min förhoppning är att få in dessa saker som vana och vardag. Jag är rätt bra på att äta raw men är kass på regelbundenhet i mina måltider (som exempel). Istället för att tärna något varje dag så jobbar jag och sedan försöker jag 'ta igen' träningen genom att vara överduktig i några dagar. How stupid is that?! Så, lite mer ordning helt enkelt. Denna gång har jag dessutom utgått helt ifrån mig själv. Vad tycker jag om och finner hanterbart? Jag har alltså undvikit att bli superinspirerad av någon annans tips och går istället till mig själv. Därför tror jag det här blir bra. Det skulle dessutom vara bonus om jag kan springa 5 km och om mitt manus till avhandlingen är någorlunda klart vid månadens slut. Men, det kommer om det kommer. :)
 
Har ni några tips på vägen?

Kommentarer

  • Estelle säger:

    Ja detta livspussel ibland kan man bli grå för mindre känns det som.
    Vad använder du för kroppsolja?

    Svar: Jag använder Weledas olja med granatäpple. Jga använder även deras björkolja i förhoppning att få bukt med stretch-marks. Återkommer gällande huruvida den fungerar bra för det.
    Gentle giant af Sköfvde

    2014-02-03 | 12:58:50
  • Tigerhonan säger:

    Hej. Nu är det dags för invägning i utmaningen så jag behöver din nuvarande vikt :)

    2014-02-06 | 18:00:28
    Bloggadress: http://nattstad.se/tigerhonan

Kommentera inlägget här: