gentlegiantafskofvde.blogg.se

Ansvar

Kategori: Allmänt

Idag är det härlig onsdagskväll. Det innebär att sambon sticker till skjutbanan och att jag kör ett ordentligt pass på cykeln. Känns skönt att ha fått till två tärningspass idag. Jag har ett så stillasittande jobb att det verkligen behövs ibland (eller jämt). Jag tror att en stor del av min viktökning är just att jag gått från ständigt hålligång till just stillasittande jobb som tar många timmar av mina dagar. Fram till för några år sedan så cyklade jag en fram och tillbaka till högskolan för studier (6 km enkel väg), jag cyklade ut till stallet (ca 5 km) och red ett par hästar och jag hann ofta dessutom med en löptur (oftast 4 eller 8 kilometer). Jag blir utmattad bara av att tänka på det. ;) Min poäng är att jag var mer i rörelse än stillasittande. När jag slutade med hästarna så såg jag fortfarande till att gå långa promenader flera gånger i veckan, att cykla en lång tur någon gång då och då över berget och runt tillbaka igen, och att få tid till motinscykeln. Någonstans antar jag att jag tröttnade på allt. Jag fick mycket ansvar på jobbet (och tog mer än så) och jag tror jag slutade orka ta ansvar även för mig själv. Mina forsknings-och skrivprojekt tog fart, vilket innebar långa dagar med ingen energi över till träning när jag var klar med kanske 12-14 timmars arbete. Detta kunde ha fortsatt till jag vägde mycket mer än nu och troligen fick en hjärtattack.
 
Ingenting omkring mig har ändrats, men jag har ändrats. Jag har tagit kontroll över mitt eget liv (så gott det går) och tänker att jag först och främst måste ansvara för mig själv och sedan ansvara för hela världen. Till stöd har jag fina vänner och världens mest fantastiska sambo. Jag är väldigt lycklig och väldigt tacksam över det!
 
/GG

Kommentarer

  • smulan säger:

    Det du skriver är så sant. Man måste ta ansvar för sig själv. Ingen annan kan göra det åt en. Jag tycker det är fantastiskt att du har orkat ta tag i allt detta med tanke på allt annat du har på G. Mängder verkar det som:) Men du verkar se din träning och det som en investering i dig själv och din ork. Så är det ju, men jag vet många som skulle skjutit upp sitt "nya" liv tills allt lugnat ner sig. Men egentligen. det finns ju alltid tusen skäl till att skjuta upp saker. Att du tar tad i det är inspirerande:)

    Svar: Tack för pepp! Jag håller helt med att 'ingen annan kan göra det åt en'. Jag hade många skäl att skjuta upp min förändring. Men, inget skäl var större än skälet att göra det här och nu: för MIN skull, för min hälsa och mitt välbeifnnandes skull.
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-20 | 16:48:59
    Bloggadress: http://blogg.amelia.se/smulan/

Kommentera inlägget här: