gentlegiantafskofvde.blogg.se

Lugn start på dagen

Kategori: Allmänt

Vad skönt det är att sova ut! Jag gick inte upp förrän strax innan nio idag, vilket är lite av ett rekord för mig. Runt fem blev jag väckt av katten som undrade om det inte var dags att gå upp och få frukost (vilket är vår vanliga rutin när jag kör gym varje morgon). Så, upp väldigt sömndrucken, lyckades träffa matskålen när jag hällde upp torrfoder, in på toa en sväng och tillbaka till sängen. Helt underbart att jag somnade om! Vaknade med en kattrumpa i munnen men är lika glad för det! :-)
 
Jag har tänkt på att jag nog inte ger kroppen tilräckligt med vila om natten. Jag går upp runt fem för att gå till gymmet och även om jag kommer i säng runt halv tio kan det ibland dröja länge innan jag varvat ned och faktiskt somnar (även om målet är att göra det runt tio). Sömn är viktigt för många processer i kroppen och jag vill gärna ge min kropp möjligheten till återhämtning. Ska klura lite på det...
 
Idag blev det alltså sovmorgon. Det är fantastiskt att vakna upp vid min sambos sida och bara känna kärlek och glädje och mys en stund. Den stunden slutar nämligen då han vänder sig om och konstaterar att jag borde somna om eftersom han är grinig. Detta innebär dessutom att hans morgonandedräkt förgyller stunden. :-) Så, myset var så att säga över vid detta lag och sedan dess har jag svarat på mail, kollat upp hotell inför mina resor i höst och nu sitter jag här och skriver till er och mig.
 
Denna soliga dag väntar promenad med sambon, 'telefonjour' eftersom den administrativa enheten kan behöva ha tag på mig gällande ändringar vi gör med utbildningen inför nästa höst, cykelstund och katt- & skrivmys när sambon sticker till jobbet. Vet inte riktigt vad jag ska skriva eftersom både min artikel och min avhandling är på service hos mina handledare. men, något ska jag väl kunna hitta på. Jag kan ex. ordna med den föreläsning jag håller för ettorna nästa vecka ('Om vetenskap') eller skissa på den presentation jag ska göra i Lund om någon månad. Eller, så njuter jag bara av välförtjänt lugn.
 
Har hittat en skönlitterär bok: Death comes to Pemberley. Jag brukar vanligen inte läsa deckare. Men, när en har en titel som innehåller Pemberley (för alla som inte är Jane Austen fans så är det godset där Mr Darcy i 'Stolhet och fördom' bor) så måste den kolla upp och läsas! Den ska tydligen handla om hur det lyckliga gifta livet för Lizzie och Mr Darcy blir lite mindre lyckligt pga mord etc. Helgerån eller briljant uppföljare? Jag lovar att avrapportera. Och, seriöst kan den nog inte bli värre än Stolthet och fördom och zombier. ;-)
 
Hoppas att ni alla har en helt underbar torsdag på gång!!!
 
/GG

Kommentarer

  • smulan säger:

    Mysigt med sovmorgon:) Sömn är jätteviktigt för kroppen. Kanske din behöver lite mer. Dålig eller för lite sömn gör ju en överviktig har dom kommit fram till. Tror faktiskt det kan vara en bidragande orsak. Jag har märkt att under perioder då jag sover bättre är det lättare att minska vikten.
    Hoppas din mysdag fortsätter att vara bra:)

    Svar: Det har du rätt i! Ska verkligen tänka på det. Behöver hitta en rutin som funkar. Undrar hur det förhåller sig med middags vila? Men, det är väl de där sju timmarna i streck som gäller... Min mysdag har varit helt fantastisk! Jag och sambon hara tagit det lugnt i solen medan vi uträttat en del ärenden. Sedan stack han till jobbet och jag har passat på att läsa och skriva lite.
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-06 | 13:27:23
    Bloggadress: http://blogg.amelia.se/smulan/
  • Linda säger:

    Helt lost angående böckerna. Vet vilken stolthet och fördom är och tror mig ha läst lite av den i skolan. Dock ingen vidare koll. Men jag undviker mordfilmer och börcker och sånt. Jag läser helst glada saker, jag är lite sådan =)

    Låter som en skön morgon! Önskar jag kunde fått sova ut men jag vaknade av att Oliver stod vid trappen och grinade för att han är lat. Jaja, så kan det vara när man har småbarn =P

    2012-09-06 | 21:35:55
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/

Kommentera inlägget här: