gentlegiantafskofvde.blogg.se

Long time, no see

Kategori: Allmänt

Jag visste det inte vid mitt förra blogginlägg, men jag hamnade i en fas där jag behövde fundera på mina mål och hur jag ska uppnå dem. Efter att ha fått en hel del tid för mig själv att fundera så känns det riktigt bra och jag ser tydligare hur jag ska arbeta framåt med mina karriärsmål, välbefinnandemål och relationsmål. Här kommer några bilder från de veckor som gått sedan vi hördes senast:
 
Min favoritmat ett tag: spenat, sparris, kikärtor i senapsdressing och grönsaksbiffar. Ska försöka lära mig göra egna bra biffar eftersom de köpta innehåller lite för mkt fett och ost för min smak. Dela gärna med er av recept om ni har!
Mina frysta persikor har dessvärre tagit slut nu. De sista avnjöts i form av hemmagjord glass på Oatley(mango-apelsin), frysta persikor, kokosolja och en fryst banan. Note to self: frys in en massa mer inför nästa höst och vinter.
Jag gav mig på att göra en ugns-frittata på skivad potatis, zucchini, morot, purjo, färska kryddor, ägg och riven ost. Helt okej. Fick användning av min fina mandolin.

Lyxade till det med räkor en dag. Enkel pasta på tomat, vitlök, vitt vin och oliver med räkor som åker i på slutet. Dessutom den godaste pastan! (Om det är någon som nu skriker till vid den skräckfyllda åsyn som vit pasta ger er så ber jag om ursäkt för känslomässigt stark bild.)
 
Hunden har blivit så stor (som man kan bli när man är dvärg-tax) och vacker! Idag har vi gått långpromenad!
Sardell-creme (ber om ursäkt för suddighet). Nyhet på Ica och så gott att bara blanda med yoghurt och lök och ha som sås till fisk.

Här har vi gjort sådan sardell-sås och har till ugnsstekt torsk, sallad på riven kålrabbi och spenat som har dressing av olivolja och citron, samt hemmagjorda kroketter. Kroketterna smakade bra men var et helvete att göra och, ja, ni ser ju hur de är allt annat än vackra (ändå var detta några av de bättre exemplaren).
 
En dag skämde jag bort min man genom att laga ölrumpe-kyckling. Ser hur morbit ut som helst! Dessvärre har jag ingen efter-bild men mannen hälsar att det smakade bra, att kycklingen var väldigt mör och att sås och mos passade bra till. Det är ett superenkelt recept: köp 33cl öl, tvätta och öppna och häll över hälften i behållare (används senare till såsen), trä på kycklingen, lägg i lök och morot och 2 dl vatten i formen. Skjuts in i ugnen i 40 min (1.2 kg). Just ja! Gnid in i peppar och salt innan ugnen. Gör mos under tiden. När kycklingen är klar tar du upp grönsakerna och sparar till servering. Vispa ur formen och sila ned i kastrull. Värm på tillsammans med resten av ölet, grädde och redning. Smaka av och servera.
 
En annan dag blev det helt enkelt så här... Tomatsoppa med persilja på toppen.
Och här kommer bilder från dagens fina vår-promenad:
 
 

Jag hoppas ni har en riktigt fin söndag!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: