gentlegiantafskofvde.blogg.se

Härliga lördag!

Kategori: Välbefinnande

Startade morgonen med gymmet. Blev en timma på crosstrainern och en lång stretchstund efter det. Så skönt! Vilket härligt sätt att börja dagen på! Sambon kom hem igårkväll och som jag förutspådde sov jag som en liten gris. Somnade nära och vaknade nära. Helt underbart! Idag bjuder på många trevligheter. Förutom jobb och sambons sällskap (när han kommer hem från skyttetävlingen) så ska vi idag äta middag på ett av Skövdes mysigaste ställen. Efter middagen blir det inflyttningsfirande hos fina vänner. Längtar till ikväll och det trevliga umgänge som bjuds. ♥
 
Har förresten gjort klart veckans matvanekoll. Tycker det är intressant att se vad jag får i mig och vad jag behöver förbättra. Så här blev resultatet:
 
Kalorier
Behov: 3469
Medelintag: 1523
Differens: - 1946
 
Proteiner
Behov: 78g
Medelintag: 80g
Differens: + 2g
 
Fett
Behov: 70g
Medelintag: 60g
Differens: - 10g
 
Kolhydrater
Behov: 250g
Medelintag: 157g
Differens: -93g
 
Fiber
Behov: 25-30g
Medelintag: 19g
Differens: - 6-11g
 
C-vitamin
Behov: 75mg
Medelintag: 86mg
Differens: + 11g
 
D-vitamin
Behov: 7.5μg
Medelintag: 4μg
Differens: - 3.5 μg
 
Järn
Behov: 15mg
Medelintag: 10mg
Differens: -5mg
 
Folat
Behov: 400μg
Medelintag: 269μg
Differens: -131μg
 
Så, där har vi det svart på vitt. Jag äter bra med proteiner, lite för lite fett och mer för lite kolhydrater. Det kan man vrida och vända på eftersom jag vill ha en proteinbaserad kost. För att stärka fiberintag, d-vitaminintag, järnintag och intag av folater kommer jag komplettera min kost med lax, makrill, ägg, bönor, kikrätor, linser, gröna blad, kål av olika slag (inkl. broccoli), apelsin, kiwi, bär och andra grönsaker och frukter. Alltså blir det mer av samma! :-) Är du nyfiken på ditt eget intag? Kolla in livsmedelsverkets matvanekoll här.
 
/GG
 

Kommentarer

  • FitnessMe säger:

    Vilken bra grej! Det där borde jag också kolla upp. Tack för tipset! :-)

    Svar: Jag tycker det är ett riktigt bra verktyg. Det är lite pyssel att lägga in mat var dag men det är värt det. För mig var det ett bra steg i mitt jobb med att utveckla en medvetenhet kring vad jag äter och hur jag ska äta för att ge min kropp vad den behöver.
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-08-26 | 14:04:27
    Bloggadress: http://www.fitnessmefitnessme.blogspot.se
  • Linda säger:

    Härligt! Älskar verkligen crosstrainern =)

    Svar: Samma här! Jag kommer på mig själv med att längta efter långa pass på den och saknar den när jag, som idag, tar sovmorgon och väljer cykel istället.
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-01 | 01:26:34
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/
  • Linda säger:

    Haha, ja den sätter sig i ryggraden. När jag köt den så hatade jag den. Jag orkade ine med den. Jag stod i ca fem-max tio minuter och sedan flåsade jag som någon med astma (vilket jag inte har) i soffan en stund. Jag har nog ägt den där pjäsen sedan 2006 eller 2007 men det är först nu i sommar som jag har börjat använda den. Men när jag väl föll, så föll jag hårt =D

    Svar: Låter så underbart härligt! Det var nu det var meant to be ;-)
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-01 | 10:58:35
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/
  • Linda säger:

    Haha, ja jag vågar nog hålla med dig faktiskt. By the way så ser jag att jag skrev lite slarvigt senast. Eh köt liksom. Hur får man köpte till köt?

    Svar: Det är sådant som händer när man skriver snabbt och datorn ine hänger med i svängarna (ex. på den supersega FB-chatten). Kan själv skriva rätt oförståeligt. Vi får väl tacka för att det inte händer så ofta i mina mail till studenter dock.
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-03 | 23:29:13
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/
  • Linda säger:

    Haha nej det förstår jag =P Ja chatten på fb känner jag till, jag ser nog full ut ibland när jag skriver där =O

    Svar: :-)
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-05 | 10:09:44
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/

Kommentera inlägget här: