gentlegiantafskofvde.blogg.se

maniac monday

Kategori: Allmänt

Helt tokig dag som blivit fel och rätt på samma gång. Jag började med träning tillsammans med min väninna. Det kändes mycket bra med 30 min XT och 20 min styrka. Vi har nu kommit överrens om att vi kör en 16 månaders satsning! Hon ska ned till 85 kilo på de månaderna. Själv går jag i mål i mars och ska ha som mål att behållit min vikt den 1 okt 2013. Ska dessutom komma på en morot till slutet på 2013 och det är tufft. Kan inte komma på något. Men, varför inte ge mig semster och spendera december i Edinburgh? Det skulle vara fantastiskt! Ha som mål att gå en längre vandring i Skottland t.ex. Ett mål som vi satt upp för ett-års-firande av vårt projekt är att i aug-sept springa ett lopp. Ska snoka reda på vad det kan vara. Det skulle innebära att jag kan ha löpträning som mål till september. :-)
 
Var givetvis toktaggad när jag kom från gymmet. Tänkte dessutom att jag inte skulle vänta med att ha en ny klänning på jobbet till på onsdag utan fixade mig iordning och satte på mig den idag! Härligt med snygg-dag. Jag har blivit så lat när det gäller kläder på jobbet och behöver komma tillbaka till min 'gamla standard'. När jag ser tillbaka på våren inser jag hur nära jag var att bli utbränd. Och, när det är en kamp bara att komma upp ur sängen på morgonen så hamnar kläder och iordningsfixande väldigt långt ned på listan över göranden. Så, det är jättehärligt att komma igång även med att känna sig fräsh och fin! ♥ Därmed fortsatte dagen rätt bra även om jag vet att jag tjatade på min sambo om något (troligen extremt oviktigt eftersom jag inte kommer ihåg det).Är helt fantastiskt tacksam över att han står ut med mina purkstunder. Så, off to work nyrakad, hårplattad och väldoftande. Någon som märker att jätten missat något? Just det, frukost. Den poletten föll ned långt senare.
 
Närmare bestämt föll den ned när jag blev yr runt nio-tiden. Tänkte då att 'äsch, det är ju personalfika snart'. Fick gjort mycket på den halvtimman och kände mig rätt nöjd. Direkt efter fikat var det dags för möte med en student. Det gick strålande bra. Därefter skyndade jag till kontoret för att jag inväntade viktigt mail. Det mailet var nog inte riktigt lika viktigt för personen som skulle skicka det eftersom det dök upp strax innan tolv. Passade på att börja med arbete med en kurs under tiden. Och, det blev inte klart förrän halv tre. Någon som ser att jag missat något? Just det, lunchen... Trodde jag skulle vara klar runt elva och gå hem och fixa lagad lunch. När det inte blev så blev jag en Alfons för en stund och 'skulle bara'.
 
Hemma halv tre och höll på att dö i trappan upp... Okej, inte dö men i vart fall bli extremt yr. I med juice och över till bageriet för inköp av en grov fralla som fick lite smör på sig och en skinkbit. Är veg. men man tar vad man har. Nu står quinoa på spisen och kokar för att säkra bra middag. Passar på att fylla på med vatten under tiden. Är troligen rätt uttorkad.
 
Så, dagen började med stor potential men slutade sämre.  Så här höll jag på förut och det är detta jag vill komma bort ifrån. Men, en sak är bra: jag ska äta bra middag. Det hade jag inte gjort förut. Då hade jag druckit cola light resten av kvällen och gått och lagt mig av trötthet. Jag vet att många av er kämpar med att minska kaloriinta. För mig är problemet att äta mer (och bra) och mer regelbundet. Som ett steg i att nå detta har jag gått med i viktklubb.se. Blir bra att se hur jag äter, vad jag äter och hur det förhåller sig till min träning. Tycker dock att det är jobbgt när totala dagsintaget på kalorier hamnar på 700. Lyxigt i-landsproblem, I know. Men, det är min kamp. Förhoppningsvis kan viktklubb hjälpa med motivation och tips. Dessutom får man sin viktnedgång presenterad i en graf. Bara det är värt 79 kr/månad ;-) För er som inte är sugna på att gå med i viktklubb så kan ni lägga upp ett konto på matvanekollen (livsmedelsverket) och göra egna tabbeller över dagsbehov av kalorier, kalorier i intag av mat, kalorier förbrukade i träning, skillnad mellan intag och förbrukning = dagstotal och hur dagstotal skiljer sig från dagsbehov. Jag är dock lat och tycker det är kanon att viktklubb kan göra detta åt mig och registrera uppgifter över tid så jag kan se min utveckling.
 
/GG

Kommentarer

  • alexandra säger:

    Jag vet... det är kasst när man missar sin måltider. kroppen funkar ju som bäst när man äter regelbundet, gjorde samma sak tidigare i veckan och dagen blev inte så bra :)

    Svar: Håller helt med! Dagarna blir askassa för mig! Ska försöka undvika att detta händer igen men anar att det kommer göra det. /GG
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-08-20 | 18:42:23
    Bloggadress: http://mlbloggen.blogg.se
  • Minendie säger:

    Skottland är underbart, tycker det låter som en bra belöning. Att missa måltider kan förstöra hela dagen, bra att du återtog kontrollen.

    Svar: Tack för pepp! Kändes bra att inte spåra ut helt! ;) Tack för feedback på belöning. Får nog bli det! Tror Skottland är supervackert på vintern!
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-08-20 | 19:39:04
    Bloggadress: http://minendie.wordpress.com
  • Linda säger:

    Jag älskar också vk's tabeller. Det är den jag brukar lägga upp en gång i veckan =). Inte bra att missa mattiderna =( Jaghoppas du ska få in en bra rutin. SUper i alla fall att du åt ordentlig middag istället för colan

    Svar: Det är du som har fått mig inspirerad att gå med i viktklubb! Använder inte alla funktioner men är mycket förtjust i loggandet och hur de räknar ut en massa åt mig. Det gör att jag får en bättre känsla för vad jag äter, vad det innehåller osv. Dessvärre har det fått mig att inse att jag nog får i mig för lite i förhållande till min tärning eftersom totalt kaloriintag )mat minus träning) väldigt sällan ens kommer upp i 1000 kalorier. Vet inte hur jag ska tänka kring det.. Vad tycker du?
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-08-21 | 16:20:20
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/
  • Linda säger:

    Jag tror att det vore bra om du ser till att äta åtminstone 1300 kalorier om dagen, utan träning. Sen om du hamnar på minus med träning är det okay. Om du äter mer och tränar ned till 1300 är också bra. Jag svarade längre i kommentaren du skrev till mig. Säg till om du behöver mer eller tydligare svar. Och vad roligt att jag inspirerade dig till vk! =D

    Svar: Tack för ditt längre inlägg på din blogg. Det hjälpte mycket! Jag hamnar mellan 1100 och 1400 kalorier per dag och tränar bort ungefär 800 av dem (om inte mer). Tror det viktigaste är att lyssna in min egen kropp. Som idag kändes det bra med gym på morgonen och sedan cykel på kvällen. :-)
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-08-22 | 19:05:29
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Bra jobbat :) Måste passa på att brätta att jag tycker att du skriver så otroligt bra, det är roligt att läsa och man vill bara fortsätta ;)

    Svar: Tack för pepp! Och, tack för din värmande kommentar!
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-08-23 | 08:48:11
  • Linda säger:

    Ingen fara. Jag tycker det låter bra. Minuskalorier vill vi ju ha!

    2012-08-23 | 17:47:00
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/

Kommentera inlägget här: