gentlegiantafskofvde.blogg.se

Matrutin

Kategori: Välbefinnande

Jag tror att jag äntligen har fått igång min ämnesomsättning. Har en mycket bra dag då träningen gått fint och matrutinen känns som att den hamnat på plats. Äntligen! Tre veckor av kämpande! Jag har haft problem med att äta för lite och för sällan i kombination med mycket stress och långa arbetsdagar. Det har pågått för länge! Jag kan faktiskt inte minnas när jag hade en god matrutin senast. Jag vet att jag hade det för sex år sedan och det höll säkert ett par år efter det... Jag vet att jag deifnitivt hade det för tio år sedan när jag och min sambo flyttade ihop första gången och vi studerade tillsammans. Oh happy days! Mellan de åren har jag misskött mig. Jag och min sambo hade en tuff period då jag i stort sett inte åt något på ett halvår, vi har även haft en period då vi var särbo (pga jobb) och vi hade 'myshelger' i något år. Lika illa det... Nu tycks jag dock vara på ett bra spår och kommer göra mitt bästa för att hålla mig här. En god matrutin tillsammans med motionerande tror jag leder till hållbarhet. Så, dags att ta på sig skyddsrustningen inför ytterligare en arbetsvecka. Ska vinna även denna rond mot mina vanor och känslor.
 
/GG

Kommentarer

  • FitnessMe säger:

    Det är jätteviktigt för mig med bra matrutiner, men jag har svårt att hitta vad som funkar...men jag tror att jag äntligen är på rätt väg nu! :-)

    Svar: Gott att höra att du känner dig på rätt väg. Det svåra med just mat är att man behöver finna den där hemliga formulan som fungerar för just en själv. Jag är glad för din skull och önskar dig en god kväll och god start på veckan!
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-08-05 | 19:47:52
    Bloggadress: http://www.fitnessmefitnessme.blogspot.se
  • Linn säger:

    Jag håller med. Bra RUTINER med både mat och motion är A och O. Då finns det utrymme för undantag ibland:). Det gäller att hitta ett sätt att gå ner i vikt på utan att banta. LCHF funkar för mig och jag kan faktiskt tänka mig att äta så här framöver. Fast på sikt hoppas jag det funkar att lägga till rotfrukter och en frukt per dag också, men nu frossar jag i bär och det är helt underbart gott:)

    Svar: Jag håller helt med att man måste finna en väg med maten som inte innebär bantning. Jag har testat superdieter innan och det har bara blivit fel när jag ska tillbaka till 'verkligheten' igen. Jag själv känner att det handlar om en livsstilsförändring och det gäller att bygga hållbara rutiner som fungerar. Jag kan inspireras av LCHF och egentligen äter jag nog rätt likt den hållningen. Det jag dock märker är att jag kan behöva kolhydrater om jag ska sitta och skriva länge. Ex. en fullkornspasta... Mitt favorit-mellanmål är dessutom keso och päron. Så, då blir det väl mer GI eller något... ;-) Och jag håller verkligen med om att bär är fruktansvärt gott! Nu i sommar har det blivit frukost på youghurt och bär i stort sett dagligen (med komplement av ägg). Det är ett pyssel tycker jag innan man kommer fram till vad som fungerar för just en själv. Jag är glad att du funnit LCHF och återkommer med frågor om jag blir nyfiken eller fundersam på det. Det är en mat-livsstil som jag hört mycket gott om!
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-08-05 | 20:20:36
    Bloggadress: http://mittbastaliv.blogspott.com
  • Linn säger:

    Jag håller med. Bra RUTINER med både mat och motion är A och O. Då finns det utrymme för undantag ibland:). Det gäller att hitta ett sätt att gå ner i vikt på utan att banta. LCHF funkar för mig och jag kan faktiskt tänka mig att äta så här framöver. Fast på sikt hoppas jag det funkar att lägga till rotfrukter och en frukt per dag också, men nu frossar jag i bär och det är helt underbart gott:)

    2012-08-05 | 20:20:41
    Bloggadress: http://mittbastaliv.blogspott.com

Kommentera inlägget här: