gentlegiantafskofvde.blogg.se

terapiträning

Kategori: Träning

Härligt att starta morgonen på gymmet med gott sällskap! Gymmandet går fint. Tror dock att det är dags att öka på tyngden i styrketräningen. Eller, så är det dags att, med god grundmuskulatur, köra cardio mer intensivt så jag får fart på viktnedgången... Hmmm.. Får fundera på det inför kommande veckas träning och planeringen av den.
 
När jag tränar är jag inte den som helt stänger av mig och som 'bara är' som mina träningsbuddies säger. Jag gör väl det ibland men det går ofta ut på att jag ylar med till musiken och känner dess beat eller att jag ser på ett tv-program medan jag cyklar och försvinner in i det rätt oreflekterat. Men, oftast så är mina träningsstunder högst självterapeutiska sådana.Ofta finner jag lösningar på mycket, finner mina vägar genom tankar jag haft, bearbetar saker och lägger upp planer. Tidigare var det även en stund på dagen då jag bearbetade mina känslor och släppte loss dem. Som om jag når mitt innersta genom att träna.
 
Idag handlade mina tankar mycket om intrycken från mitt besök hos mamma. För var gång vi ses växer min förståelse för henne, för att vara kvinna och för vart jag kommer ifrån. Jag blir mer och mer rotad i min familjehistoria. Det gör att jag förstår mig själv mer och mer och varför jag gör vissa saker, varför vissa saker är viktiga för mig och att det finns vanor jag byggt upp sedan lååååångt tillbaka. Det är spännande att möta min familj och mig själv utifrån ett annat perspektiv och att lägga ihop ett mer fullständigt pussel som nog både blir tre- och fyrdimensionellt.
 
Det är nog denna terapikvalitet - av både känslomässig och tankemässig art - som gör att jag trivs med att träna själv i stor utasträckning. Bästa självterapin bedrivs dock när jag promenrerar med hög musik i lurarna. Jag, luften, kroppen och mina tankar.
 
/GG

Kommentarer

  • Minendie säger:

    Jag gillar också att promenera med musik. På min standardrunda har jag en sträcka som är mer i skog (så mycket skog det nu blir mitt i bostadsområdet) och där brukar jag stänga av musiken, sakta ner och lyssna på fåglarna.

    Svar: Det låter helt underbart! /GG
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-08-10 | 21:45:00
    Bloggadress: http://minendie.wordpress.com

Kommentera inlägget här: