gentlegiantafskofvde.blogg.se

När det lider mot jul...

Kategori: Allmänt

Imorgon är det julafton och världen svämmas över med tips om hur vi ska hålla vikten och tänka kring mat nu under jul. Det tipsas även om tärning och att vi borde utnyttja de lediga dagarna till morgonfys och gärna dubbla pass av fysisk aktivitet. Alla tips är bra och har budskapet om att sansa oss med maten och att inte hoppa av vår fys-rutin. Jag tänker på hur laddad denna högtid är för dem som har problem med mat. Oavsett om det är överätning eller underätning. Hur julen blir som ett minfält att beträda matmässigt och hur det uppstår stress inför den eftersom de med ett mer komplicerat förhållande till mat laddar den på gränsen till skräck.
 
Och, det är väl inte så konstigt? Tidningarna svämmar över med julrecept på ena sidan och vikttips på nästa. Överallt ska det stå godisskålar, pepparkaksburkar och världen svämmas över av rosa-vita tomtar av skum. Det ska julbordas tills vi är medvetslösa och alltsammans ska sköljas ned med julmust, glögg, vin, öl och avec. Deltar man inte så är man avvikande. Och kanske att man är mest avvikande för att många släper loss helt och en person som inte gör det blir normativ. Själv är jag ingen godisfantast och eftersom jag är demi-vegetarian så är det naturligt ganska många saker som försvinner på julbordet för mig. Men jag förstår verkligen dem som blir stressade runt just maten i samband med jul. Oavsett om de matmissbrukar uppåt eller nedåt. Jag kan även tänka mig att stressen blir överväldigande och att man ger efter och hänger sig med all den skam och känsla av misslyckande som följer.
 
Om vi drar en liknelse långt så kan jag tänka mig att denna högtid för en matmissbrukare är som en värld där det finns små skålar med kokain för den som en gång varit eller fortfarande är beroende av det. Jag hoppas att vi alla kan vara till stöd för dem omkring oss oavsett om det gäller ensamhet, fattigdom, mat, alkohol eller något annat. Det är en tuff tid för dem som inte passar in när familj och fredagsmys i veckorna två (tillsammans med kommersiellt uppskruvad handel) ska stå i fokus.
 
Önskar er alla fina juldagar! /GG

Kommentarer

  • Linda säger:

    Jaghåller helt med dig. Väst är det nästan då man ser idiotiska löpsedlar (tappa kilon på 72 timmar -ny metod) och skit. Och vikttipps på samma sidor som reklam för chokladask och julskinka. Inte lätt alls. Jag skrev ett inlägg i bloggen förut om hur jag rekommenderade att man förhåller sig till mat och sånt på julen -för att kunna få äta men att det inte ska bli något problem. Jag hoppas folk förstod den. För på julafton åt jag tills jag inte fick i mig en bit till kan jag säga. Det var mackor och gröt, julamt i alla former och två jäkla påsar tomteskum. Haha. Men det var för att jag inte behövde tänka den dagen. SKillnaden är att dagen efter blev det att äta som vanligt igen. Och dagen efter och dagen efter det. JA du förstår. Men jag åller med dig -är det ett riktig matproblem man har så blir det ju inte roligt att vakan på ätardagen och få alla skålar framför näsan... Hoppas din dag var unhderbar!!

    Svar: Jag håller helt med och jag tycker ditt inlägg var klockrent! Min jul och mina mellandagar har varit toppen. Vila, mys och cykling! :-)
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-12-28 | 13:00:10
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/
  • Linda säger:

    Det låter härligt! Det förtjänade du. Åh cykla.. önskar jag hade en cykel =)

    2013-01-01 | 12:41:43
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/

Kommentera inlägget här: