gentlegiantafskofvde.blogg.se

Din hälsoprofil?

Kategori: Välbefinnande

Vi har väl alla våra inspirationskällor oavsett om de är Anna Skipper eller Paulun, om de står för lchf, GI eller mindfullness. Själv har jag ofta inspirerats av Gilligan McKeith. Hon är både känd och ökänd av olika anledningar. Vi känner nog mest igen henne från diverse program som handlar om hur vi ska äta oss sexiga och hon är den som startade 'du är vad du äter'. Jag köper aldrig koncept helt men inspireras av olika tankar. Med McKeith så är det hennes tankar om att äta mycket färskt, ekologiskt och att känna av vad som är rätt för ens egen kropp. Men, å andra sidan så har jag de senaste tio åren varit demi-vegetarian (äter veg, mejeri, ägg och fisk&skaldjur ibland) så det ligger mycket nära. En period åt jag levande föda och vågar nog påstå att min kropp mådde som bäst då. Idag så följer jag ingen diet utan tror på att man kan äta allt i rätt mängd och att man kan styra sin kost beroende på vad man vill att kroppen ska prestera eller om man vill åstadkomma något särskilt med sin kropp. Mitt problem har nog snarare varit att jag äter för lite, stressar för mycket och umgås för lite. En kropp och ett sinne i obalans i sig själva och med varandra helt enkelt. Detta blev uppenbart när jag stämde av mig själv mot McKeiths general health profile (McKeith, 2009:15-17). Denna går ut på att man ska svara ja eller nej på följande 20 frågor:
 
Generell hälsa
1. Är du generellt fri från smärta och inflammation?
2. Vaknar du utan väckarklocka och klänner dig full av energi och redo att starta dagen?
3. Är din energi och ditt humör konsistent på god nivå under hela dagen?
4. Har du förmågan att tänka klart och fokusera på det du gör?
5. Är du generellt positiv och lycklig med livet?
 
Livsstil
6. Utför du träning som markant höjer din hjärtfrekvens minst fyra gånger /vecka?
7. Kommer du dig ut i frisk luft och dagsljus åtminstone en halvtimma var dag?
8. Cyklar du och går, när du ska ta dig någonstans lokalt, snarare än automatiskt tar bilen?
9. Undviker du alkohol, cigaretter och droger?
10. Tar du dig tid att slappna av varje dag?
 
Vikt
11. Är du nöjd med din vikt?
12. Är du nöjd med din muskulatur?
13. Är din mage mer eller mindre platt? (Utan bilring...)
14. Undviker du jojo-bantning och crash-dieter?
15. Känner du dig fri från celluliter och flabb?
 
Matvanor
16. Äter du åtminstone 5 portioner frukt och grönt var dag?
17. Undviker du mat som innehåller socker, snabba kolhydrater, beroendeframkallande ämnen och konserveringsmedel?
18. Äter du nötter och/eller frön dagligen?
19. Dricker du 8 stora glas med vatten var dag?
20. Äter du sex gånger om dagen? (frukost, mellis, lunch, mellis, middag, mellis)
 
Första gången jag besvarade dessa frågor så blev poängen (en poäng för vart 'ja') inte så hög alls - tror den landade på ca 5 poäng. Jag har inte heller som mål att svara ja på samtliga frågor. Dock väckte denna lista tankar om att små förändringar kan göras som ger hållbara förändringar som leder till välbefinnande. Den väckte även tanken om att jag inte prioriterat min egen hälsa och att jag numera ska göra det. Redan nu så kan jag se att jag får högre poäng än första gången. Hur ser du på denna typ av listor och hur ligger du till poänmässigt i din hälsoprofil?
 
/GG

Kommentarer


Kommentera inlägget här: