gentlegiantafskofvde.blogg.se

Kvällsstund = träningsstund

Kategori: Allmänt

Sambon jobbar dygn och det ger mig en del härlig ensamtid här hemma. Ska passa på att sätta mig på cykeln någon timma. Det blir en riktigt bra avslutning denna första arbetsdag! Det är även en god start på denna vecka. Hoppas verkligen på att vågen ska visa minus på söndag och kommer att ge järnet för att få det att ske!

Det här med ensamtid eller tid för bara mig har jag märkt är en humör- och energihöjare. Jag är väl som de flesta kvinnor och har så mycket lättare att göra saker för andra (på gränsen till självutplåning) och sätta annat före mig själv. Jag tror att det är en av anledningarna till att jag gått upp i vikt så mycket under de senaste åren. Jag har satt mig själv lågt på min egen prioriteringslista. Genom att ge tid till mig själv, både i form av träning och i form av omhändertagande, kan jag kan ge så mycket mer energi när jag väl är i situationer där det behövs. Jag får även mer lust att vara social, att göra saker etc. Så det kan jag rekommenderas: jag-fokus. Jag förstår att det inte är möjligt för alla med tanke på att ni har familjer och så. Men jag hoppas att ni kommer på en hög plats i er egen prioriteringslista! För mig gäller det att jag måste vara i balans och tycka om mig själv för att kunna ge mer genuint till andra och finnas där för dem utan att det i slutändan blir destruktivt för mig själv.

/GG

Kommentarer

  • Pernilla säger:

    Jag känner verkligen igen mig i det du säger. Egentid är viktigt och särskilt när man försöker gå ner i vikt. När jag blev sambo prioriterade jag min sambo och att göra roliga saker med honom framför att träna. Vad gav det för resultat? Jo, en tjock och bitter person. Nu ger jag mig själv flera timmar av egentid (träningstimmar) i veckan och jag är så mycket gladare av det. Relationen blir helt klart bättre också om man är nöjd med sig själv och får göra saker man tycker är roligt...så som att träna :)

    Önskar bara jag kunde få lite egentid hemma också... Tycker min sambo är hemma jämnt och ständigt, haha :D

    Svar: Tack för din kommentar! Jag känner igen mig i det du skriver. Min sambo är också hemma jämt i perioder. Jag brukar dock 'uppmuntra honom' (ibland a.k.a. direktiv) till att åka upp till sin familj på andra sidan Vänern eller till sin farmor utanför Örebro. Jag uppmuntrar honom även till sitt sportskytte och att åka iväg på tävlingar... =)
    Det är inte enbart för att få gotta mig med mig själv utan även för att få skrivtid hemma. Det är dock en bonus att jag får ta hand om mig själv och träna ostört. För att inte prata om nakenfisande, större insmorningsprojekt (inkl skrubbande, ansande badande och inpackande) och tjefilmsmys.

    Jag är mycket av en hemmaråtta och att få vara själv hemma gör mig mindre bitter samt att jag då får tillfälle att umgås med mig själv och ovanpå det sakna honom.
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-07-30 | 20:46:54
    Bloggadress: http://skinnyjeans.devote.se
  • smulan säger:

    Såg din blogg och bestämde mig för att läsa lite:) JAag håller med till viss del när det gäller det där med att ta hand om sig själv och prioritera sig själv. Det har jag börjat med och börjar lära mig att säga nej om jag inta kan/vill göra nåt. Nu när jag gör det så får jag mer mental ork och det gör ju att jag blir ett bättre stöd för mina nära och kära:) Men jag behöver inte ha maken borta från hemmet för att få egentid. Jag kan göra det jag vill ändå. Men det kanske hänger ihop med att jag behöver hjälp med så mycket att det är en trygghet att ha honom i närheten. Men jag är helt för att pyssla om sig själv för att sen njuta mer av sin partner, så att säga. Hoppas det fortsätter att gå bra för dig med din resa):

    Svar: Tack för din kommentar! Jag håller med dig och kommer tänka på det där med egentid med sambon hemma... /GG
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-07-30 | 21:23:57
    Bloggadress: http://blogg.amelia.se/smulan/

Kommentera inlägget här: