gentlegiantafskofvde.blogg.se

Min träning

Kategori: Träning

Den träning som blir av är den bästa...
 
Lite så kan det vara för mig. Jag är en f.d. springare som skadade mig för elva år sedan och som efter år av skador gav upp min favoritträning för ca fem år sedan till förmån för gym och motionscykel uppblandat med promenader. Mitt mål är dock att komma igång med löpning igen och jag har som mål att springa 2.5 km under en kvart innan vintern tar Skövde i sin famn. Detta kommer vara en del av det jag bloggar om och ger tips om.
 
Idagsläget blir det gymet tre gånger/vecka: måndag, onsdag och fredag med en till två väninnor. Jag har även en motionscykel hemma som används tre gånger i veckan. Till detta tar jag gärna ett motionspass till per dag i form av promenader. Skövde är en fantastisk stad för promenader och utevistelse med sina naturskyddsområden, vandringsslingor i och utanför stan och dessutom två motionsområden: Billingen och militärområdet. Jag tar alltid minst ett motionspass per dag. Dock är de av olika form och har olika kravnivå på min kropp. Jag kan även blanda hejvilt beroende på humör och tycker allt att huvudsaken är att jag gör något.
 
När jag går till gymmet har jag ett standard program som går ut på 15 minuter crosstrainer utan motstånd, 15 minuter sjukgymnastikövningar (innefattar rodd, utfall och hälgång tillsammansmed tålyft), 15 minuter crosstrainer med motstånd och 15 minuter styrka. Känner att jag får börja på denna nivå. Ibland är dock humöret på topp och då tar jag gärna ett extra långt pass på crosstrainern i andra omgången. Jag cyklar ju även hemma och då cyklar jag varierande mellan 10, 20 och 30 km. Mina promenader blir mellan 2.5, 5, 7.5 och 10 km beorende på dagsform & -schema och övrig träning. Då och då ger jag och min sambo oss även ut på dagsvandringar om ca 3 mil.  Vi har ex. tillgång till pilgrimsleder (http://www.pilgrimskaraborg.se/empty_62.html) och vandringsleder nära stan (http://www.skaraborgsleder.se/vandring/se_vandring__start.html) och även Billingeleden (http://www.skovde.se/Fritid--natur/Natur/Billingeleden/). Detta är en av anledningarna till att Skövde är en stor del av denna blogg.
 
/GG

Kommentarer


Kommentera inlägget här: