gentlegiantafskofvde.blogg.se

träning inkl sjukgymnastik

Kategori: Träning

Dagens träningspass är avklarat. Eftersom jag tillhör högskolans personal har jag tillgång till gym genom jobbet. Kändes fantastiskt bra idag. Körde dock kortare konditionspass och blandade upp det med styrketräning av armar och ben. Jag märker även skillnad på min smidighet nu när jag håller igång mina sjukgymnastikövningar.
 
Dessa övningar är så 'enkla' att jag ibland inte känner att det är träning och kan tänka mig att jag ser ganska fjantig ut när jag gör dem. Men, de gör så stor skillnad i balans och säkerhet på foten. Vilka är då dessa små övningar?Jag kör tre repetitioner av tjugo tålyft (stå rakt i ryggen, gärna med något att blanasera upp dig mot - jag står exempelvis framför en vägg - och lyft dig från tårna). Mellan dessa repetitioner så gör jag 'gående' utfall (stå med fötterna ihop, ta ett steg med ena benet och svikta ned så att du böjer höft och knä, res dig upp och ta nästa ben). Till dessa utfall tar jag stöd av en stång för att hålla mig rak i ryggen. Har man ingen stång så är det viktigaste att tänka på hållningen. Jag går även hälgång (jobbigare än man kan tro). I gymmet finns ett pingisbord som jag går hälgång runt = framåt, sidgång höger, backa, sidgång vänster. Har man inte utrymme kan man gå framåt och sedan backa ett par tre gånger under 30 sek. Även rodd ingår i mina övningar eftersom rodd både får mig att böja mina leder och räta ut dem samtidigt som min hållning stärks eftersom axlar och rygg tränas. Jag har ett par övningar till men de gör sig nog bäst med bildbeskrivning... Så, dem återkommer jag med. Jag rekommenderar dessa övningar oavsett om man har skada eller inte eftersom de stärker kopplingen mellan benen och hjärnan. Alltså får man både bättre balans och blir säkrare på foten i betydelsen att man reagerar snabbare om underlag ändras eller liknande.
 
Som sagt tillhör jag högskolans personal och här kommer ett par bilder från morgonen. Det är en grön och vacker plats att jobba på. Just nu är det lite tomt men om några veckor smäller det när studenterna kommer tillbaka och insparken får hela campus att leva. Den första bilden är från halv sex, innan jag försvinner ned i gymmet, och de andra bilden är från halv sju, då jag kommit upp från gymmet.
 
/GG
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: