gentlegiantafskofvde.blogg.se

Det är tufft att ta kontroll!

Kategori: Allmänt

Pulsen slår och svetten kommer i handflatorna. Jag tittar mig oroligt omkring och frågar sambon hur jag lät. Han svarar med 'tjurig' och jag sjunker lite till genom jorden. Gör man så här? Säger man ifrån? Säger man verkligen till personer i ens närhet som man älskar och respekterar att jag inte tycker att jag borde vara den som... Det är tufft att ta kontroll och sätta sig själv först. Det är tufft att säga nej till något som egentligen skulle boosta ens självkänsla för att man skulle få känna sig viktig för en stund. Det är tufft att säga att jag kanske inte borde vara den som... Eftersom andra borde vara den som... Det är tufft att sätta sig själv först. Men, och det här är min poäng, det är värt det! Ingen annan kommer stå upp för oss. Ingen annan kommer kämpa för vår överlevnad lika mycket som vi själva. I slutändan så är det vi själva som måste göra förändringar, som måste hantera våra tankar och känslor. För hur mycket andra än ger oss stöd så är vi ensamma i det arbetet i slutändan. Vi måste kunna ställa oss upp och säga att vi är värda mer än så här (när vi själva eller andra inte behandlar oss bra), säga att här går min gräns. Vi måste göra rätt val i rätt stund och det är jättetufft! I slutändan vinner vi dock oss själva, vi vinner integritet och vi vinner stolthet (och troligen mental hälsa ;) ). Vi kan kämpa ihjäl oss om det vore så. Men ingen kommer tacka oss för det. Och, tänk att lägga den energin och kraften på något som är bra för oss, som för oss framåt mot våra mål eller som får oss att må bra. Jag är en person som får ångest av att säga ifrån och jag blir miserabel över att säga att jag inte hinner eller orkar. Är jag inte gränslös och outtömlig? Det tog ett tag för mig att säga nej på båda de frågorna och inse att det inte heller är min uppgift här på jorden att vara det. Jag har en gång sagt att om jag var en superhjälte så skulle jag heta 'självutplånar'n' och jag kämpar ofta med att arbeta med den sidan hos mig så att jag kommer i sund balans. Ert stöd är en del i detta arbete och jag är så tacksam för att ni läser mina inlägg och ger en kommentar som jag kan ta med mig på vägen.

Kommentarer

  • Linda säger:

    fantastiskt bra skrive4t och jag håller helt med dig. Jag tycker också det är svårt och jag får ont i magen av att sätta mig före min man ibland. Jag skulle natuligt vilja lägga mig vid hans fötter och låta honom dominera allt om det gjorde honom lycklig. Nu är han tack och lov inte sådan vilket ger mig utrymmet att göra det jag behöver. Det låter som din fästman förstår dig också. Mycket mycket bra skrivet

    Svar: Tack för värmande kommentar. Jag håller helt med om vikten av att bli förstådd och få utrymme!
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-11-02 | 11:28:47
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/

Kommentera inlägget här: