gentlegiantafskofvde.blogg.se

Galna veckor

Kategori: Allmänt

Som ni nog märkte så var det ganska tyst i veckan som varit. Vid mina resor brukar jag passa på att lämna jobbet (aka min mail) i Skövde och bara fokusera på mig, mina studier och/eller min forskning. Det är så skönt! Ingen dator- eller mailstress. Dessvärre så kan jag inte dela med mig till er av alla mina tankar och vissa guldkorn går förlorade. Vet att jag hade tre saker jag skulle skriva om som jag inte längre minns. :)
 
När jag är på resande fot så rubbas många av mina vanor. Jag kan liksom inte ha med mig keso, päron och cashew nötter för tre dagar när det tar fem timmar bara att resa enkel väg. Det skulle vara så lätt för mig att tänka att 'nej, nu kommer det inte gå så...' eller 'jag får hoppa alla tankar på att äta bra och träna' vilket leder till tanken om att 'jag kanske ska passa på eftersom det ändå inte kommer funka'. Ni vet, 'unna mig lite'. Eftersom knät är paj så har jag för första gången sedan mitten av juli haft en vecka utan träning. Ja, jag skulle kunna köra bål och armar men 1) just nu har jag en averison mot gymmet och vill bara springa runt i skogen och 2) hantlarna är rätt tunga att ta med. Undanflykter och åter undanflykter. Men om jag nu tillåter mig att inte träna så kan jag fortfarande sköta mig i övrigt. Jag kan äta riktigt bra. Jag kan tacka nej till alla förbannade kakor, bullar och kolhydrat- och fettrika rätter som finns i alla hörnen och vrår. Det är t.o.m. ännu viktigare att jag äter bra när jag inte kan träna. I vanliga fall tränar jag bort mellan 500 och 1000 kalorier per dag och behöver inte hänga upp mig så mycket på mängder, vikter och innehåll i mat. Men när förbrukade kalorier, träningsmässigt, står på noll så har jag inte den bufferten och kan inte ta för mig obetänksamt av allt som världen bjuder. Under min resa antecknade jag allt jag åt (för att ha koll, inte för att styra mig) och landade ändå på ca 1500 kalorier per dag. Det gäller att göra smarta val! Val som är bra för mig, val som leder mig dit jag vill nå. Ena dagen blev det ca 2000 kalorier eftersom det var vinmingel and I do love my wine! Men, fortfarande så håller jag mig till dagsbehovet hos en vuxen kvinna. Förr kunde det nog ha blivit upp till 3000 kalorier. Bara för att en pusselbit saknas eller inte riktigt funkar för tillfället så behöver jag inte låta hela pusslet falla samman. Även om en bit saknas så kan vi ju fortfarande se mönstret och se vad det ska bli i slutändan.
 
                      

Kommentarer

  • alexandra säger:

    duktig du är, ja man måste tänka på kalorierna när man inte rör sig... det är verkligen en stor skillnad

    2012-10-14 | 10:35:09
    Bloggadress: http://mlbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här: