gentlegiantafskofvde.blogg.se

Ideologier om mat

Kategori: Allmänt

Jag har varit vegetarian i ungefär nio år. Eller, nu för tiden kallas det demi-vegetarian när man är lakto-ovo-vegetarian som äter fisk eller kyckling - i mitt fall fisk. Många i min omgivning tänker inte på att vi alla har våra olika dieter. När de hör att jag är vegetarian så svarar de oftast med något i stil med 'ja, det är ju synd om djuren - men vi behöver faktiskt proteinet". Känner ni igen det?
 
I mitt fall så finns det ingen politisk bakgrund alls till mitt val. Jag förstår dock dem som har det. Jag har själv jobbat med både grisar, kor, får och kycklingar och vet vad det handlar om. Jag kan även erkänna att jag hamnat i en del dispyter och särskilt med en tjej som jag tyckte var otroligt blåst då hon ställde fram politiska argument om djurskötsel ("stackars djuren") och sedan konkluderade att hon vara lakto ovo. (För er som inte är insatta så betyder det att hon äter mejeriprodukter och ägg.) Jag vill återigen poängtera att jag förstår att man inte äter kött etc. pga den i många fall bristande djurskötseln och onaturligheten den innebär. Men att äta ägg och mjölk? För mig är det de värsta intagen ( om man ska driva politiska argument). Har ni någon gång besökt en äggproduktion där djuren sitter i små burar eller vistas väldigt många på liten yta? Har ni någon gång besökt en mjölkproduktion och sett de uppstallade korna få stålstångar i ljumsken för att de inte ska sparka djurskötaren eller komma åt mjölkningsmaskinen. Vet ni att mjölkkor oftast är slut efter bara fem år pga sjukdomar i ljuvren som kommer av att de överansträngs? Och då är ändå den svenska djurskötseln bra mycket bättre än den internationella. Jag har dessutom många vänner som satsar på ekologiskt jordbruk och som tar otroligt väl hand om sina djur - så ni får minnas att detta var lite av worst case scenarios. Min poäng är att jag förstår politiska argument och särskilt tycker människor är fantastiska när de är införstådda och pålästa som grund till sina argument. Jag tror själv på närproducerat och ekologiskt oavsett om jag väljer en paprika till mig själv eller en bit kött åt min sambo.
 
Varför äter jag vegetariskt? För att jag mår bra av det! Jag äter fisk någon gång ibland för att 1) få i mig proteiner, 2) för att få i mig de essentiella oljorna, och 3) för att Skövde är för litet för att jag ska kunna vara vegan fullt ut. Jag tror det viktigaste av allt är att finna en diet (inte att förväxla med bantningsregim utan i detta sammanhang likvärdigt med matlivsstil) som funkar för en. Min sambo är av helt annan kroppstyp och har en helt annan matsmältning än mig. Han har även ett annat arv ( kommer söderifrån kontra mina släktlinjer som ligger norrut). Jag tror att allt det spelar roll för vad som är bra för en. Jag tror inte på universallösningar och trender utan på känsla för sig själv (vilket faktiskt kan vara helt i linje med både universallösningar och trender). Min kropp mår bäst med vegetabiliska produkter. Jag håller mig mätt och kan omsätta dem till god energi. Min sambo får näringsbrist väldigt fort när han försöker leva enligt min kost.
 
Varför jag tar upp detta är nog mest för att väcka medvetenhet kring olika typer av kost. Har Du funderat på varför du äter som du gör? Tänker du att det finns olika typer av mat som är sämre eller bättre för dig? När man ser mat som en energikälla och börjar tänka på vad man själv tycker fungerar bra eller som är politiskt viktigt för en så får man en annan känsla för mat. Man vill att den ska stärka, bygga upp, fungera och ge bränsle för alla äventyr man ska delta i under dagen. Jag hoppas att ni alla som kämpar med vikt eller mat(miss)bruk hittar er väg till välmående! En kost som ger styrka och energi och som gör att ni inte känner att er berövade av något utan stärkta och balanserade i kropp och sinne. I slutändan spelar inget annat roll.

Kommentarer

  • Linn säger:

    Intressant och jag håller med. Själv är jag allätare som inte helt vill sluta med kött fast äta det 1-2 ggr i veckan och varva med mycket fisk, skaldjur och vegetariskt. Det är en utmaning att få till det så det passar hela familjen på fem personer, men jag försöker.

    Svar: Låter som en varierad kost! Och jag kan förstå utmaningen i att få det att passa hela familjen. Jag tycker det är tillräckligt bökigt bara att få till det för mig och min sambo. Härligt nog så är vi båda överrens om att äta enligt min diet i ett par veckor framöver. Det blir nog någon köttbit eller hamburgare för hans del ändå men jag uppskattar att han försöker för min skull. :)
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-11-03 | 07:53:23
    Bloggadress: http://mittbastaliv.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: