gentlegiantafskofvde.blogg.se

Min plan...

Kategori: Vikt

Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag som mål att gå ned mina kvarvarande kilo till i mars. Jag är inte hysterisk kring min vikt men behöver sätta ett mål för att ha en drivkraft till att jobba med mig själv. Jag fokuserar främst på träning och viktnedgången tänker jag mig kommer på köpet. Mitt problem har varit att äta tillräckligt och att äta jämnt över dagen. Testkörde mitt planerade matschema i matvanekollen och det verkar reko! Det gör mig glad. Jag vill ha en kosthållning som ger mig det jag behöver. Dock behöver jag just nu följa en lågkaloriplan och jag tänker även äta enligt en låg kolhydratplan för att bränna lite mer. :-) Hur ser min mat och träningsplan ut då?
  • 05:30 1 Grapefrukt
  • 06:00 Träningspass 1
  • 07:30 Frukost: Arlas lättyoghurt med vaniljsmak och hemmasnickrad müsli (2 msk havrekärnor, 1 msk sesamfrön, 1 msk solrosfrön, 1 msk pumpafrön, 1tsk psylliumfrön, 1 mask hirsflingro, 10 mandlar)
  • 10:00 Mellanmål: 3 paranötter, 1 kiwi, te
  • 12:00 Lunch: Fisk, en mix av quinoa/mungbönsgroddar/linser, blandadsallad på påse, lök, 1msk olivolja
  • 15:00 Mellanmål: 125g minikeso, 15 cashewnötter, 1 päron
  • 16:00 Ev. träningspass 2
  • 18:00 Kvällsmål: Proteindrink, 1 mango, 4 valnötter
  • 20:00: Kvällste
Detta är enbart ett ramverk och frukt kan variera, jag kan spexa till med ex. afla.alfagroddar vid middagen och träningspassens klockslag kan variera beroende på om jag har sällskap eller inte. Mitt val av te är dessutom alltid grönt eller örtte. Ex. har Lipton en blandning som de kallar för cleanse. Jag skulle bara kalla den välgörande då den innehåller ex. mjölktistel, nässlor, och pepparmynta. På kvällen dricker jag gärna camomillete eller mitt yogite med smak av kanel.
 
Varför väljer jag då detta upplägg? För det första handlar det om att göra ett matschema som bygger på mina befintliga vanor och på vad jag tycker om. Jag tror på att det är två ingredienser som är väldigt viktiga för att skapa hållbarhet. För det andra är detta en kost som stödjer njurarnas och sköldkörtelns funktioner. Vilket är nog så viktigt för att få en fungerande viktnedgång och ett välbefinnande i livet.
 
Enligt matvanekollen så är denna plan dessutom right up my sleeve när det kommer till dagliga behov:
  • Den innehåller ca 1650 kalorier
  • Jag får i mig 93 g proteiner av de 70 gram som jag behöver
  • Jag får i mig 67 gram fett av de 70 gram som jag behöver
  • Jag får i mig 145 gram kolhydrater av de 250 gram som jag behöver
  • Jag får i mig 31 gram fibrer av de 30 gram som jag behöver
  • Jag får i mig 207 mg C-vitamin av de 75 mg som jag behöver
  • Jag får i mig 8 μg D-vitamin av de 7.5 μg som jag behöver
  • Jag får i mig 9 mg järn av de 15 mg som jag behöver
  • Jag får i mig 383 μg folat av de 400 μg som jag behöver
Järn äter jag redan som tillskott då jag är blodgivare så det kommer inte vara något problem. Utifrån hur jag tränar så kommer jag även komplettera kosten.
 
Vad tror ni om det här?

Kommentarer

  • alexandra säger:

    häftigt, ser att du är sjukt peppad, då går det som bäst ;)

    Svar: :) Tack för pepp!!!
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-10-21 | 13:06:28
    Bloggadress: http://mlbloggen.blogg.se
  • heysam säger:

    Kul att hitta en till viktblogg! :D

    Svar: Kul att du hittade mig! Vilket arbete du gjort! Du är en inspiration och jag kommer följa dig och läsa om din resa!
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-11-02 | 19:39:29
    Bloggadress: http://heysam.se/
  • heysam säger:

    Men gud vad gullig du är :') Ska kolla in här också såklart!

    2012-11-03 | 12:57:05
    Bloggadress: http://heysam.se/

Kommentera inlägget här: