gentlegiantafskofvde.blogg.se

Tre månader

Kategori: Allmänt

Det har nu gått lite mer än tre månader sedan jag började ändra min livsstil. Det känns både långt borta och väldigt nära samtidigt. Även om vågens mätare inte rört sig lika mycket nedåt som jag trodde den skulle göra (ca 8 kg motför de 12 förväntade - för det har man ju sett på TV ;-) ) så har jag fått fina resultat. Jag är mindre kring min midja (mer än 2 dm), jag har mer ork, jag vill träna och blir knäpp om jag inte kan det (som nu när jag bara kör rehab för knät), jag är gladare, har mer energi och känner mig friskare. Jag till och med är friskare! Ingen riktig dipp förutom muskelinflammationen i knät. det enda jag önskar nu är att knät ska bli bra så att jag kan ut och springa igen. Vill gärna hinna med några rundor till innan snön kommer. Sedan blir det gymmet och cykeln hemma i vinter.Sambon jobbar många kvällar under resten av hösten. Även om det är trist att han jobbar till dess jag somnat för kvällen så betyder det att min vana att cykla till masterchef kan blomma ut till fullo! :-) Man får mjölka ur det positiva när det går.
 
Så, tre månader har gått och det är ca fem månader kvar på mitt viktprojekt. Med mina långsamma resultat så känns en vikt nedgång på 22 kilo långt borta.(Hey, jag har faktiskt fixat lite mer än en fjärdedel!!!! :-D) Med denna takt så är snarare ca 13 kilo görbart. Kan jag vara nöjd med det? NEJ! Jag kan tänka mig att de senaste två veckornas knärehab har dragit ned på takten. Frågan är ju dock hur mycket jag kan köra med det när det blivit bra igen? Jag ska springa maraton om två och ett halvt år och knät måste hålla för det. Men, jag borde kunna få till någon halvtimma till timma per dag med högintensiv träning (springa, crosstrainer, cykla) och dessutom lågintensiv träning utöver det (promenader, styrka, yoga). Jag borde se över min kost så att den funkar för träning och stillasittande jobb. Jag borde även se till att få mina mål mer jämnt fördelade över dagen så att ämnesomsättningen håller igång. Det är dock tufft att behöva maxa upp mer om jag vill nå mitt mål. Jag har redan en lågkalori-plan och tränar var dag. Men, det är väl bara att inse att det är underhållsträning som jag kan hålla mig till senare. Nu gäller det dock att köra!!!
 
Jag sätter härmed ett mål: att på 20 veckor gå ned de 22 kilona jag har kvar! Det betyder att jag måndagen den 4 mars ska väga 75 kilo. Det betyder att jag för var vecka behöver gå ned 1.1 kg per vecka. Det borde väl vara görbart? Dela gärna med er av era tips som ni tycker har varit dealbreakers för att få till viktnedgången. Behöver all inspiration och alla tips jag kan få för att gå i mål med detta!
 
Kramar!

Kommentarer

  • alexandra säger:

    tycker alltid det är bra med mål, så man har något att sikta på :) kommer du fixa ..... ja men dietist sa att det var ganksa viktigt att äte regelbundet, hon sa var tredje timme var bra och jag måste hålla med, de funkar skitbra på min kropp, aldrig trött eller hungrig. Hungrig blir jag när jag missat mitt mål mat.

    Svar: Har hört det samma och utifrån ditt tips så ska jag lägga upp ett matschema med mål var tredje timma.
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-10-18 | 22:51:27
    Bloggadress: http://mlbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här: