gentlegiantafskofvde.blogg.se

Bra start på kommande period!

Kategori: Välbefinnande

Nu gäller det!
 
Jag har två månader på mig att bli klar med min avhandling. Jag sitter här med min deadline för ikväll och upptäcker som vanligt att saker tar lite längre tid än väntat. Det går riktigt bra, men det tar tid att få allt på plats. Så, blir lång kväll ikväll och möjligen riktigt tidig morgon imorgon. Men, jag är beredd på detta! Jag är beredd på långa dagar, helger framför datorn och en hel del resande för att bli klar. Jag känner mig taggad och att jag har koll på läget. Jag tänker omvandla den energin både till att skriva och att träna. Att äta rätt ger mig den extra push som min energi behöver och träningen gör det samma. Jag vet att jag kan lyckas med detta och att mitt mål är inom räckhåll. Jag har lagt upp en plan över jobbet och vad som är rimliga förväntingar i vart skede. Och, jag har t.o.m. då beräknat att allt tar mer tid än jag tror! ;-)
 
Parallellt med mat-, tränings- och jobbplan har jag även en välbefinnandeplan. Mest för att jag inte ska glömma bort mig själv. Ex. kommer jag inte jobba arslet av mig på mina tågresor utan meditera istället. På mina hotellkvällar kommer det bokas in ex. massage och jag kommer ha med mig skönlitteratur. Jag har skaffat härliga badprodukter för hemmaavslappning och har plockat fram mina snygga höstskor för inspiration. För mig är det detta lilla som kommer göra att jag fixar en tuff period. Det är den där handkrämen som luktar gott och hur händerna känns mjuka efter den. Mina tofflor som sitter så skönt på fötterna och som värmer mig när jag sitter stilla för länge och får dålig cirkulation. Det är min duschcreme som gör var dusch till en doftsensation och som sedan gör att jag känner mig fräsch under dagen. Det är mitt bodybutter som är en perfekt massagekräm för trötta och stela muskler och som ger en mjuk doft av mandel. Det är ljusen jag inköpt som tänds om kvällarna och sprider värme och mys. Allt det är bara för mig och får mig att må bra. ♥
 
Vad gör ni för att öka ert välbefinnande?
 
/GG

Kommentarer

  • alexandra säger:

    jag tror verkligen det hjälper att.... jag kommer regelbunder gå på massage, fixa naglarna, ansiktbehandlingar... allt för att jag ska gå må bra och VILJA ta hand om mig själv, lättare attt gå ner då :)...tycker jag

    Svar: Det tycker jag du har så rätt i! :-) Det är lättare när man vill. Och, genom att jag genom dessa val prioriterar mig själv och får en känsla av att 'jag är värd det'.
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-02 | 17:26:28
    Bloggadress: http://mlbloggen.blogg.se
  • Joline säger:

    Så underbart det låter!! Nu fick du verkligen mig att tänka för jag vet inte alls vad jag gör på för mitt välbefinnande! Det ska jag allt ta och ändra på!

    Svar: Jag hoppas du finner utrymmen och sådant som du kan fylla dessa med för att fylla på ditt välbefinnande. Det kan ju vara så olika saker!
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-02 | 21:01:23
    Bloggadress: http://enmatmissbrukareskamp.blogg.se/
  • Linn säger:

    Så klok du är. Jag ska allt ta och tänka till på detta. Levande ljus är jag duktig på men långa "spakvällar" i badrummet som jag planerat in byts oftast mot tvättvikning eller en kraschlandning i soffan. Men i morgon början min. YOGA. Önskar dig en riktig MåBra-höst. Får återkomma för jag ska verkligen se till att bli bättre på att ta hand om mig själv. Meditera har jag länge tänkt testa. Kram

    Svar: Önskar dig en MåBra-höst du med! Låter som härligt med levande ljus och jag förstår att det finns annat som kommer emellan inplanerad egen-pampering-tid. underbart med yoga, en dag ska jag komma igång med det. En dag... ;-) Meditera tycker jag är mysigt. Har ett par meditationer jag kan ta med i lurarna tidiga tågmorgnar eller skivor jag kan sätta på medan jag vilar på sängen. Funkar även utan med trivsam musik... Kram!
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-03 | 06:24:56
    Bloggadress: http://mittbastaliv.blogspot.se/
  • Minendie säger:

    Vilka bra saker. Jag brukar kura ihop mig under en filt med en bra bok, ta en lång varm dusch eller köra lite hemmaspa. En lugn promenad i naturen är också avkoppling, gärna med pauser för att ta kort.

    Svar: Låter helt underbart! Tycker själv om att vara ute i naturen, promenera, insupa atmosfären och ta kort (som aldrig fångar den skönhet som jag ser till fullo).
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-03 | 14:48:51
    Bloggadress: http://minendie.wordpress.com
  • smulan säger:

    Wow vilken energi och strukturering:) Hoppas att allt kommer att gå så bra som du vill.
    Jag går ut i naturen för att fylla på mina batterier, finns inget som slår det för mig.
    Såg att du länkat till mig, tack:) Kommer tyvärr inte ihåg(jag skäms) om jag frågat dig om det är ok att länka till dig och att presentera dig i ett inlägg. Din fighter anda kan andra behöva läsa om. Kan väl skriva på min blogg om det är ok. Då kommer du i såna fall att presenteras nån gång under veckan.
    Ha en bra vecka!

    2012-09-03 | 17:36:59
    Bloggadress: http://blogg.amelia.se/smulan/
  • Linda säger:

    Åh det låter riktigt bra tycker jag, det där med alla saker för att öka välbefinnandet samtidigt som du jobbar på. Det är att ta hand om sig själv det! Jag är ganska dåligt på det tyvärr.. måste nog göra lite mer sånna saker för mig också

    Svar: Tack för pepp! Vi får se om planerna håller när de väl ska sättas igång. Jag vet ju att jag mår mycket bättre när jag tar vara på mig själv.
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-04 | 16:15:27
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/

Kommentera inlägget här: