gentlegiantafskofvde.blogg.se

En kväll bara för mig

Kategori: Välbefinnande

Efter helg med matfestival här i stan och skrivarkväll igår så är det otroligt lugnt och skönt i kontrast denna kväll. Jag kan faktiskt inte göra något, inte stressa över något, inte störa mig på oljud utifrån som sysselsättning och inte jobba ihjäl mig över något ikväll. Denna kvällen är bara min. Min att njuta för att jag lämnat mina texter till mina handledare. Min att njuta för att jag inte ligger efter med något på jobbet, jag ligger rent av före. Min att njuta av för att jag förtjänar det. Det är inte ofta det totala lugnet råder inom mig, det där lugnet som enbart kan uppstå när vi är tillfreds - inte för trötta, inte för uppvarvade, inte för utomkroppsliga. Lugnet som kommer när balanspunkten är mitt under en och man står stabilt med båda fötterna. det är som att man är i takt med världen, eller att världen rent av stannar för en stund.
 
Efter lite stillasittande eftermiddag började det krypa i kroppen. Så, upp på cykeln for jag och en timma senare klev jag av. Jag är tacksam för att jag har min cykel här hemma och för att sambon tycker det är OK att den används frekvent. Det är ofta jag ser på serier etc på tvn och tänker att jag lika gärna kan cykla som att slappa i soffan den stunden. Det är en härlig förändring som skett de senaste veckorna! :-) Från soffpotatis till hurtbulle (för att använda högkolhydratiga metaforer)! Det är underbart att ändra mönster som man velat ändra på och som man vet inte är bra för en!
 
Trots ändrade mönster så går jag dock inte ned så mycket som jag trodde att jag skulle göra. Denna vecka stod jag helt stilla i vikt. Vilket i.o.f.s. är fantastiskt med tanke på att jag inte riktigt höll mig till god kosthållning förra veckan. Jag önskar dock att det skulle rassla igång! Men, det är ytterligare en utmaning! Nu gäller det att komma igång och få lite rörelse på vikten! Mitt första mål är att få till två bra veckor med kaloriintag och kaloriförbrukning. De har precis bytt graf på viktklubb och det är ett nästan blankt sheet i två veckor. So here I go!!! Tror det är lagom utmaning till mig själv.
 
Mina två månader av hårt slit är nu igång och det känns redan mycket spännande! Tänk vilken resa jag ska ut på! Vad har jag för tankar och mål under dessa två månader? Ni kanske tycker att skriva avhandling är tillräckligt, men är man högpresterare så är man! :-) Ja, avhandlingen ska ju in, min andra artikel ska bli färdig för inskick, jag hoppas min första artikel blir accepterad, och jag ska hålla i en presentation på engelska om 'Experienced based teaching in quantitative methods' på en konferens med många av mina idoler (gaah!). Jag hoppas även på att må än bättre, förhoppningsvis ha gått ned 8-10 kilo och vara allmänt nöjd med vad jag lyckats med. Det kommer vara så häftigt att stå där om två månader och se tillbaka på denna tid. Men, first things first! Nu ska här tändas ljus och spelas gitarr och sjungas lite med 'vem tror du att du är' (Petra Medes avsnitt) i bakgrunden.
 
/GG

Kommentarer

  • alexandra säger:

    alltid så imponerad av folk som kan träna och se på tv samtidigt,haha.... för det kan inte jag ;)

    Svar: Hahaha! Tror dock det mest är en överlevnadsstrategi från min sida. Skulle kunna växa fast i min soffa... Jag kan dock inte cykla utan TV för då blir jag sjukt uttråkad och tänker bara på hur det gör ont i sittbenen och hur extremt tråkigt det är.
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-03 | 21:05:01
    Bloggadress: http://mlbloggen.blogg.se
  • Minendie säger:

    Du är helt klart värd en dag när allt är i balans efter allt hårt jobb du lagt ner.

    Svar: Tackar! Din kommentar värmer!
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-03 | 22:29:22
    Bloggadress: http://minendie.wordpress.com
  • Linda säger:

    Jag tror alldeles säkert attd e kommer att komma igång snart. Jag tror att du omvadlar lite i kroppen nu. Har du tagit dina mått?

    Jag förstår att det måste var så himla häftigt att få göra din presentation med idolen där! Jag tror det kommer gå kanonbra =)

    Åh spelar du gitarr och sjunger? =D

    Svar: Med mina mått är det massa igång. Tror jag behöver viktnedgången på vågen för att mentalt få motivation. Jag vet att det kommer, är bara dålig på att ha tålamod.
    Det känns mycket spännande med presentationen samtidigt som jag blir rätt nervös va precis samma anledningar som gör mig jätteglad. :-)

    Ja, jag spelar gitarr och sjunger. Sjöng i kör när jag var liten till dess att jag började på högskolan för elva år sedan. Funderar på att gå med i en kör för lärarna. Gitarr lärde jag mig att spela på egen hand under gymnasiet och även om det mest blir komp så älskar jag att plocka fram gitarren och spela något och sjunga. Det rä välbefinnande! Förr om åren så brukade vi ha en hel del sköna fester och efterfester med min gitarr. ;-)
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-04 | 13:13:29
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/
  • Linda säger:

    Härligt med måtten men jag förstår att du vill ha vågen också. Tror du bygger muskler så det är nog därför.
    Ang presentationen är jag säker på att detblir bra! =D

    Åh vad roligt!! Jag har alltid sjungit jag också (har du sett något av klippen i min blogg?) och Tomas spelar gitarr och annat. Jag skulle också vilja kunna spela gitarr faktiskt. Jag älskar verkligen musik. Vi brukar vara ute ochj uppträda. Nästa spelning blir den 22:a nu =)

    Svar: Har sett dina klipp och tycker du är grym! Härligt att kunna dela musikglädjen med din man. Vart ska ni spela?
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-05 | 10:12:08
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/
  • Linda säger:

    Åh tack så mycket! Vill inte du lägga upp nått som jag kan höra? Ja dte är riktigt roligt =D Nu blir det på en fest för två stycken, där ena fyller 60 och andra 40. Det är Tomas syster och mamma så det är familj den här gången. Men det är lika roligt det =D

    Svar: Jag är nog för blyg för att lägga upp något. Om jag en dag fattar mod så kanske jag kan lägga det som kommentar hos dig. Vad mysigt med uppträdande inför familj.
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-05 | 23:19:50
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/
  • Linda säger:

    Du får göra det =) Men gör det bara om det känns bra =D

    2012-09-06 | 19:03:03
    Bloggadress: http://goingsmaller.blogg.se/

Kommentera inlägget här: