gentlegiantafskofvde.blogg.se

Måbraläge

Kategori: Välbefinnande

Underbar start på veckan! Solen skiner över min lilla stad, jag har gjort det jag behöver på kontoret, jag har hunnit träna (blev cykel 40 min), jag har gått ned ett halvt kilo, mina katter är helt fantastiskt trevliga & mysiga och jag har fått sova ut. Nu väntar en dag med skrivande och artikel-letande.
 
Kände mig dock seg imorse. Jag tror det är det kallare vädret som gör att jag sover tyngre, eller träningen som tar ut sin rätt. Anyhow, min kollega menade att jag 'kunde ha nått i kroppen'. Jag tänkte lite på det. Eftersom jag jobbar som lärare så hör det till att man blir kass vid terminsstart och vid mitterminsloven (vi kallar skämtsamt det senare för blanda-barn-på-dagis-effekten). Saken är den att sedan jag gjorde min livsstilsförändring (som till stor del handlade om att sluta stressa och pressa) och särskilt efter att jag lade till kosttillskott så mår jag toppen. Ingen snuva i sikte (ta i trä)! Jag, som brukar vara småsjuk och gnällig för jämnan mår verkligen toppen. Trött, ja.. Men inte sjuk och kass. Jag har haft perioder av illamående men det tror jag mer är pga förändring av balans i kroppen och stressmagen som gör sig påmind.
 
Tänk att kunna må så här bra och säkert ännu bättre med tiden!!! ♥
 
Vad tar jag då för kosttillskott? Jag kör en multivitamin för vegetarianer. Jag tar extra C-vitamin och magnesium för immunförsvar och återhämtning. Extra B-vitamin för kroppens välmående (ex. ämnesomsättning). Rosenrot för pigghet. Omega för skarphet. Algpiller för detox och energi. Varannan kväll tar jag järntablett (är blodgivare) och varannan tar jag kalktablett (för mitt skelett). Det är säkert så att mycket bara går ut ur kroppen igen men jag vill vara säker på att jag får det jag behöver. Ex. tar jag extra C-vitamin och magnesium nu för att jag ska påbörja hårdare träning. Jag tycker dock det är svårt att veta vad jag behöver. Är inte på något vis skolad i det här med näring för människor (för hästar och jordbrukets djur är en annan sak ;) ) och kör ofta på 'better safe than sorry'.
 
/GG
 
 

Kommentarer

  • smulan säger:

    Man blir glad av början på ditt inlägg, tack:)
    Ja jag tar också lite olika vitaminer och grejer. Tro faktiskt kroppen kan behöva sånt då och iallafall, som för dig nu och även för mig, under perioder av förändring.
    Grattis till minskningen!!
    Hoppas resten av din vecka blir lika underbar:)

    Svar: Tackar!!! Håller med om att kroppen behöver mer stöd i perioder. Jag tror min vecka blir super och önskar att du också får en riktigt fin vecka!
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-10 | 17:51:48
    Bloggadress: http://blogg.amelia.se/smulan/
  • Joline säger:

    Intressant det där med vitaminer och mineraler, jag är inte så insatt i det här med vitaminer men inbillar mig att om jag äter en allsidig kost så behöver jag inga tillsatta vitaminer, eller så är jag kanske för snål och oengagerad för att ta reda på vad som kan vara bra att äta :P Haha, nej jag borde kanske kolla lite i det framöver.

    Svar: Jag tor jag är lite insatt men mest bluffad ;-) Jag gjorde matvanekollen på livsmedelsverkets sida och där får du svart på vitt vad du får i dig. Inte heltäckande men jag tror det var några vitaminer och folsyra... Kan vara en början om du är nyfiken. Jag skapade ett konto (gratis) och lade in allt jag åt under en vecka.
    Gentle giant af Sköfvde

    2012-09-10 | 21:08:57
    Bloggadress: http://enmatmissbrukareskamp.blogg.se/
  • Joline säger:

    Det måste jag kolla upp! Tack för tipset!

    2012-09-11 | 21:10:28
    Bloggadress: http://enmatmissbrukareskamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här: