gentlegiantafskofvde.blogg.se

Söndagsordnande

Kategori: Allmänt

Här pågår tvättning och återvinning på hög nivå. Mannen är iväg och tävlar och jag passar på att byta på säng, rensa och ordna. Vad skönt det är! Jag är nog lite väl anal i min personlighet men när det är rent och ordnat hemma tycks hela mitt varande komma i balans. Det kan till och med ibland vara på gränsen att jag har svårt att koncentrera mig när min man skapat små höga överallt, det är ostädat (gissa vem som ansvarar för städningen men alltid skyller på annat) och det ligger tidningar på alla möjliga olika ställen. (Why does he do that???!!!) När det är ordnat spinner jag som katten och har ro att ta itu med både det som kan kännas tungt och det som kan kännas lätt. Tror jag behöver tänka över det där ;)
 
Igår gick det ok med mat och jobb. Blev ingen träning och jag måste verkligen sluta skylla på att 'jag har så mycket att göra' och att jag är 'helt slut' efter att ha jobbat under dagen. Jag ser bilder som andra bloggare lägger ut p skogsstigar och vacker natur. Jag vet att jag älskar att vara ute i skogen och verkligen får energi och blir uppbyggd av det. Jag måste bara komma in i rutinen igen. Eftersom vårt friluftsområde förvandlas till en skidåkarzon som är avstängd för fotgängare vintertid så kommer jag ur mina vanor och tappar lust för all träning under vinterperioden. Så, uppenbarligen är skogen viktig för mig och mitt  välbefinnande. Att springa på asfaltvägar i bostadsområden är en mardöm för mig. Det är så fruktansvärt tråkigt att jag hellre är fet. Att gå till gymmet kan bli lustfyllt om jag även har möjlighet att tärna utomhus. men att gå till gymmet före eller efter jobbat i mörker och kyla är också något jag värjer mig för. Nu är väl detta sista vintern jag tappar träningen på detta vis eftersom jag satsar på maraton om ett par år. Därmed kommer jag springa ute i tid och otid oavsett. Men, när man kommer upp i längre distanser så kommer man automatiskt utanför sta'n. Nu är det dags att ordentligt ta tag i mina rutiner så att jag inte blir periodare utan får en bra rutin som håller. (I vart fall tills det blir vinter igen... ;)  ). Men vet ni? Det känns astufft att ta tag i allt på en gång. Jag har ingen känsla av 'nu jävlar' utan mer 'jaha, då är det väl dags då'.  Men, jag vet att om jag bara gör det som är bra för mig i en vecka eller två så kommer rutinen och glädjen och motivationen på köpet. Just nu är det mest ett känslomässigt och beteendemässigt motstånd som behöver övervinnas. För, tankemässigt vet jag att det är bra.
 
Gårdagens resultat:
Vikt: 95.5
Kaloriintag: 1218
Matrutin: Gått ok. Bara fått i mig en frukt - det kan förbättras!
Träning: Ingen träning
Det bästa med dagen: Jag kom på hur jag skulle komma vidare med min artikel så att jag snart har klart den.
 
Dagens planering:
Vikt: 97
Kaloriintag: 1189
Matrutin: Har en planering för dagen som jag kommer hålla mig till. Har laddat vattenflaskan och fått i mig en frukt som mellanmål efter frukost. Bra start!
Det bästa med dagen: Har tvättat igenom allt om en stund och det är underbart med rena lakan att krypa ned i till kvällen.
 
Tydligen har 'Loosing it with Jillian' börjat att gå igen. Eftersom hon kommer åt känslor, relationer och vanor som är del av övervikten tycker jag det är inspirerande och tankeväckande. Det är inte bara  träning och mat som är i fokus. Tänk om det vore så lätt att det bara var att äta mindre och träna mer... Så länge man inte kommer åt de underliggande faktorerna som gör att man skapat ett mönster som leder till övervikt så tror jag inte man får hållbara resultat och att man fortsätter med de nya vanorna. Vad tror ni?
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: