gentlegiantafskofvde.blogg.se

West highlands (Skottlandsresan del 2 av 2)

Kategori: Allmänt

 Den tredje dagen i Edinburgh valde vi att åka på en endags busstur. Det var supertrevligt. Vår fantastiske chaufför (Jamie) underhöll oss och berättade om de landskap vi åkte igenom kopplat till exempelvis klanerna som levde där, deras stridigheter, den nya James Bond filmen och om platserna vi skulle besöka. Helt fantastiskt! Här följer några bilder:
 
Resan börjasde med ett stopp vid Doune castle. Om ni känner igen det utan att veta varför så kan det bero på att detta är slottet som är med i Monty Pythons 'Holy grail'. Jag tycker MP är helt fantastiska och får erkänna att jag blev till mig när jag klev ur bussen och kände igen det väldigt väl.
 
 
 

Därefter fortsatte resan. Medan omgivningen blev allt vackrare så kom vi snart fram till en kombination av fika-, toa- och fotostopp. Nedan syns Hamish med hans dotter Honey (mamma heather höll sig inne i stallet, vilket är förståeligt - detta regniga väder följde oss under hela resan). Hamish är Skottlands mest fotograferade Highland cattle...

Hamish och hans damer har fin utsikt:
 
 

Efter att ha bekantat oss med Hamish reste vi på slingrande vägar (bra att ha i åtanke om ni vill på tur och lätt blir åksjuka) och bergen böev allt högre. Det var helt underbart att resa mellan bergen, lyssna till Jamies historier och titta på alla bens (berg), lochar (sjöar) och glens (dalar).  Lunchen inmundigades på 'the green wally' (den gröna stöveln). Här syns en del av bergen:

Detta stopp var en byggnad som innehöll restaurang, fik och en butik som sålde allt möjligt. :) Som det står på skylten: "and much, much more"...
 
Resan gick vidare mot Inveraray Castle. På vägen passerade vi Kilchurn Castle. Det är samma familj som äger båda slotten tillsammans med något tjugotal andra i olika skick ;) Här ser ni hur underbar natur och kultur som högländerna bygger på:

Vi kom fram till Inveraray och min man blev helt till sig när vi klev in i slottet. Det har en fantastisk vapensamling och de tär typ allt (tillsammans med familjeporträtt) som slottet bjuder på. Men, fikat var gott, toaletterna rena och omgivningen väldigt vacker.
 
 

Efter att ha åkt en bit från slottet (redan på slottsgården anar man att bergen håller på att bli högre som ni såg ovan) så gjorde vi ett stopp på en rastplats mellan the Arrochar Alps. Vyn tog andan ur mig:

Efter att ha besökt dessa alper började resan vika av söderut igen. Vårt sista stopp blev i byn Loss som ligger vid Loch Lomonds strand:

Det var helt fantastiskt att få se den sydvästra delen av högländerna. Jag och mannen är helt inne på att vi nästa gång tar en busstur som är tre eller fem dagar lång. Skottland är helt underbart!

Kommentarer

  • smulan säger:

    Åh, vad vackert!
    Blir så avundsjuk:)
    Men jag hoppas verkligen att ni har det bra och laddar batterierna.
    Kram

    Svar: Det var verkligen skönt! Dessvärre skadade jag mig och det har tagit på krafterna den senaste veckan. Men, nu känns det som att jag är på gång igen! :-)
    Ska uppdatera mig på hur det gått för dig dessa två veckor senare idag. Kram!
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-08-04 | 20:18:47
    Bloggadress: http://smulgubben.wordpress.com

Kommentera inlägget här: