gentlegiantafskofvde.blogg.se

Dag 31 eller 'Törnrosadagen'

Kategori: Allmänt

Det har blivit mycket sömn detta dygn. Jag kom i säng med bok runt tio igår och gick upp strax innan sju i morse. Det kändes som att jag återkom till något välbekant och välbehövligt. Så otroligt gott och skönt. För dagen stod en hel arbetsdag av möten på agendan. Förmiddagen fylldes av studentmöten och eftermiddagen var avsatt för julbord och personalmöte.
 
Julbordet var en traditionell skapelse av hög kvalitet enligt mina kollegor. Själv äter jag inte som dem och finner julbord vara en ganska motbjudande köttfest som liknar någon slags orgie. Det blev delar av fiskutbudet, en vörtbit med god ost och ett par falafel. Min tallrik såg ganska ynklig ut i jämförelse med överfyllda fat av julmat. Är det bara jag som finner hela julbordskonceptet ganska motbjudande? Någon gång var vinter åker jag och mannen och avnjuter ett fisk-julbord i helt fantastisk miljö. Vi ser ofta till att planera in det så att det inte är överfullt. Det är fina bestick, ett gott glas rött, och lugnt prat där vi äter i godan ro. Men julbord med kollegor och på uteställen och herrgårdar etc innebär ofta folk som tycks vara hysteriska och det är en lätt andrenalinfylld stämning. Folk överfyller fat, äter hastigt samtidigt som de måste fråga om varenda jävla sak på faten (som om de hade missat något), och hastar till en andra omgång. Sedan börjar de stöna för att de ätit för mycket och tydligen blir det helt ok att klappa sig på magen och konstatera att det blev för mycket men att det 'va så gött'. Så, det är inte bara köttfesten i sig som känns lite off för mig, utan den socialitet som skapas.
 
När jag satt där i något som är som taget ut gamla filmer om fester med romare, påpekar min chef att jag nog borde gå hem. Tydligen hade halva ansiktet gett med sig (händer i samband med migrän) och började hänga. Hon tyckte att det var bäst att jag åkte hem och vilade så jag kunde fungera resten av veckan. Klok chef och jag gjorde som hon sade. Det är troligen dessutom första gången på länge som jag kände att jag inte ville missa ett personalmöte, vilket är väldigt positivt. Just nu är kollegorna troligen på afterwork och jag hoppas de har en riktigt trevlig kväll. Själv myser jag katt och längtar efter sängen. Har dock bestämt mig för att inte krypa ned förrän kl 8.
 
Mina val idag:
 
Motionsval: Tagit trappor istället för hiss. Tror det börjar sitta ordentligt snart! :)
 
Matval: Jag har ätit mellanmål! Det var så gott och välgörande! Vaniljyoghurt med müsli och blandade bär från frysen som tinats upp. Mumma!
 
Välbefinnandeval: Trots att jag ville stanna kvar och ara med hela eftermiddagen och kvällen så lyssnade jag på min chef. Jag slängde ögonlocket bakom örat och tog mig hem. Väl hemma kliade det i jobbfingrarna men jag valde vila. Och som jag sov! Som en gris med en större gris spinnandes på magen.
 
Hoppas ni alla har en fin start på veckan och en god kväll!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: