gentlegiantafskofvde.blogg.se

Dagarna rullar på

Kategori: Allmänt

Juldagarna är över för denna gång och vi får en välförtjänt helg innan nyårshelgen är här. Mina dagar fylls av vardagliga sysslor och skrivande. På något vis känns det som om jag gör massor men ändå ingenting. Det blir ingen big bang som markerar nytt år. Inget 'ut med det gamla och in med det nya'. Kanske beror det på att jag/vi inte firar och därmed så har de ingen upphöjd betydelse för oss. För mig är detta dagar då jag kan fokusera på mitt skrivande fullt ut eftersom mina studenter ofta åker från sta'n och fokuserar på helt andra saker än den tenta som de egentligen ska jobba på. Men, det tycker jag är precis som det ska vara! Ostört skrivande. Det som jag alltid längtar efter. Hur kan jag då vara annat än nöjd?
 
Dagarna blir dock ofta inte lika fokuserade som jag önskar. Vårt samhälle bygger på traditionellt firande och därmed så måste jag anpassa dagsrytmen till ex. huruvida ICA har öppet. Det ska dessutom pratas i telefon - just för att det är jul. Hela konceptet med dessa helger tycks allra mest skapa dåligt samvete hos folk och fylla dem med en massa måsten. Vi 'måste ha med någonting', 'göra det rättvis' och hälsa på 'för det är ju jul'. Det är precis dessa normer som jag tror gör människor så olyckliga under dessa helger. Jag menar då kanske inte gemeneman men det finns många som inte har familjer, som inte har barnen just den helgen, som ska hinna med fyra olika föräldrar eftersom föräldrarna på båda sidor är skilda, som inte har råd med all pompa och ståt som samhällets kommersialisering pressar emot. Det finns även de som inte har något hem. De som är ensamma. De som har mat- eller alkoholmissbruk och som verkligen testas under dessa helger som förutom konsumtion av grejer tycks handla om mat, sprit och massa godis. Det är så påpressat att jag blir matt av att tänka på det! Tre helger på två veckor. Jag är så tacksam för att jag och min man väljer att bara passa på att mysa under dessa dagar som ofta innebär ledighet för mig (inte alltid så för mannen som jobbar inom omsorg). Vi äter inget speciellt utan fixar något vi gillar och sedan ser vi på film eller spelar spel eller bara är... I år behövde jag jobba på avhandlingen men nästa år (jag har byggt upp en fantastisk illusion om att mitt liv ska vara mer 'normalt' bara jag är klar med avhandlingen) så funderar jag på volontärarbete av något slag. Det skulle kännas rätt!
 
Men, det är nästa år det. Nu ska jag återgå till min avhandling och låta dagarna fortsätta rulla på. Jag hoppas  ni får möjlighet att andas ut och vila under dessa dagar!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: