gentlegiantafskofvde.blogg.se

Ett 'rent liv'

Kategori: Allmänt

För er som följt bloggen ett tag så vet ni att min filosofi bygger på ekologiskt, rent, nära och rättvist. Detta är en devis som jag haft gällande min mat länge och som jag i detta nu försöker överföra på de produkter som används utanpå kroppen. Att försöka äta rent och bra har inspirerat mig till att försöka ha rena kroppsprodukter - alltså naturliga och ekologiska sådana. Jag kan bli bättre både på mat och kropps- samt hårvård och jag ska försöka göra en satsning på det under dessa femtio bra dagar fram till årsskiftet.
 
Inspirerad tog jag mig till ICA för att fylla på med bra råvaror och produkter. Det blev ett fruktfat fyllt med mumsiga bananer, mangos, plommon, röda grapefrukter och physalis:
 

Det matchade min kruka med örter fint:
 

(Det var några fler innan helgen ;) ) Krukan är från ett blomsterarrangemang jag fick någon vinter. Slängd eut blommorna och diskade krukan. Den är toppen för örter. Får plats med fyra stycken örtkrukor (har ett par f.d. senapsglad att komplettera med). De håller sig fräscha och är lätta att hantera! Win win!
 
Till kroppen har jag fyllt upp med följande uppsättning produkter:
 

 
Jojoba-schampoo och balsam är inköpta på Svensk Hälsokost (.se) och doftar ljuvligt enligt mitt tycke. Tvålen är uppbyggd på oliv- och kokosolja med doft av lavendel.  Weleda produkterna är två duschcremer (granatäpple och sea-buckthorne) och en scrub gjord på björk - de doftar alla härligt Weleda har en syrlig doft som man antingen älskar eller inte älskar. Tvålen och Weleda-grejerna kommer från mitt ICA-maxi. Weleda finns dock att få tag på på flera kedjor.
 
Detta är min grund. det är min start. Men, att leva rent handlar inte bara om att välja 'rätt produkter' det handlar även om att inte använda produkter som kan vara skadliga för dig. Om kaffe tvista de lärde och om svart te likaså. Jag väljer dock alltid gröna téer eftersom jag helt enkelt tycker om dem bäst. Kaffe har jag aldrig gillat (thank God eftersom jag är en missbrukspersonlighet). Det som är tufft är cigg, cola light och rödvin. Kanske opponerar några av er mot rödvin. Jag anser dock att det finns andra drycker som har samma fördelar som vin men inga av alkoholens negativa effekter. Så, förutom massa frysta röda-lila-svarta bär så har jag handlat följande drycker som kan ersätta vin i vinter (cola tänker jag bara släppa till förmån för vatten):
 
 
Samtliga finns på systemet som har ett fantastiskt utbud av goda drycker utan alkohol (vilket man kanske inte tror pga tidigare associationer). Amé är en utsökt ört och mineralvattendryck smaksatt med hallon och björnbär (på Life kan man även få tag på i smaker av persika och druva eller fläderbär). Ega är ett dryck gjord på druvjuice, granatäpple och rooibos. Den har jag inte prövat men den lät för god för att avstå. Julmusten invigde jag och mannen redan igår och jag tycker den är ett gott alternativ om man som jag är trött på julmust sedan år tillbaka (lagringen i bourbonfat har gett smak). Längst till höger finner ni en lagrad och kolsyrad äpplemust. Samtliga är ekologiska och/eller rättvisa eller valda pga smak. Ger gärna dessa som tips till alternativ dryck till mat och korgar och julbord. Om ni gillar vin kan jag dock rekommendera följande ekologiska OCH rättvisa rödvin:
 
 
Lite syltig smak utan att bli överbalanserat mot lätt och sött. En del karaktär. Odlinge är 100% ekologisk och 70% bidynamisk. Heja!
 
Nog med gratisreklam. Jag ser fram emot att se om det blir någon skillnad med att byta eller välja andra produkter. Jag tror på det men tänker inte ropa hej ännu. Mjukar ännu upp mot förändring och den borde komma igång dag 25. Då har jag 25 dagar att testa och utvärdera. Är dock redan nu nyfiken på ERA upplevelser av ren (ex. no poo) produkter.

Kommentarer

  • Minendie säger:

    Jag är också intresserad av att leva rent men jag har satsat mer på hud- och kroppsvård än det jag stoppar i mig. Jag försöker hålla mig borta från lightprodukter och vill helst äta naturligt fett och socker men tyvärr slinker det ner alldeles för mycket tillsatser i magen. När det gäller det som använda utanpå är jag mer strikt och använder inget med kemikalier förutom mascara och "vanlig" duschkräm när jag vill lyxa med nåt som luktar gott. För mig funkar det väldigt bra. Det är inte krångligare än att använda vanliga produkter och min hud och mitt hår mår bättre än någonsin. Jag har hållit på i över två år nu, så det går att leva så här :) Hoppas du hittar en väg som passar dig. Kram

    2013-12-04 | 20:06:07
    Bloggadress: http://minendie.wordpress.com

Kommentera inlägget här: