gentlegiantafskofvde.blogg.se

Hälsoval nr 6 och 7

Kategori: Allmänt

 
 
Idag blir mitt val något jag hoppas på att verkligen ta med mig fram över: jag har bjudit in till middag! =) Jag har en tendens att bortprioritera mina fina vänner till förmån för jobb eller ensam återhämtning (som om det det skulle bygga upp mer..). Idag blir det min egen fisklasagne till middag med vit choklad pannacitta med hallongelé till efterrätt. Min fisklasagne är fantastiskt god och jag tänkte dela med mig av den.
 
Först och främst behövs ingredienser...
 
 
(Jag använder rätt mycket linser men kör efter egen smak och egen vana. Dessa är bara uppblötta över natt.)
 
 
 
Jag föredrar att göra min på både lax och torsk och gärna med lite sting i såsen. Först lagret består av ett täcke babyspenat som jag bara sprider ut på första lagret lasagneplattor. (Under lasagneplattorna har jag fyllt på med sås.) Mitt första lager är en tomatsås med röda linser. Stek lö, chili och vitlök av valfri mängd mjukt i olivolja. Häll på en förpackning passerade tomater och krydda. Jag använder sweet chili, chilikrydda, salt och svartpeppar.
 
 
Andra lagret är min fisk som jag har tärnat i bitar och ett lager sås ovanpå det. Här ses andra lagret innan såsen kommer på:
 
 
Såsen är en vanlig bechamel (vit-sås) med fiskfond i...
 
 
Tredje lagret lägger jag ovanpå lasagneplattorna och det består av basilika, skivad zucchini och skivadtomat. Detta täcks sedan med lite sås, mozzarella och lite riven västerbottenost (för att få till god smak = krydda och inte ett tjockt täcke):
 
 
Skjuts in i ugnen:
 
 
Så här fint blir det när det är klart:
 
 
 
Bon appetite!

Kommentarer

  • Emma säger:

    Ser grymt gott ut! Hänger på på utmaningen. ;)

    Svar: Det var supergott! :-) Välkommen till utmaningen!
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-02-03 | 16:01:45
    Bloggadress: http://tjugokilonbort.blogg.se/
  • Kattis säger:

    Men gud, det där ser helt sjukt gott ut!

    Svar: Det var enormt gott och min middagsgäst uppskattade det! :-)
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-02-07 | 21:37:02
    Bloggadress: http://tjockiskattis.blogg.se

Kommentera inlägget här: