gentlegiantafskofvde.blogg.se

Ömsinthet

Kategori: Allmänt

Ömsinthet... Detta ord har jag tänkt på länge. Jag tänker att jag vill leva ett ömsint liv mot andra människor, mot alla levande varelser (brukar dock bli mindre ömsint mot myggor, knott och fästingar - sorry!) och mot naturen. Detta tror jag många av er kan ställa upp på och jag tror att vi försöker leva på det viset. Ofta glömmer vi dock en person. Oss själva. Jag vill leva ett ömsint liv där jag även är ömsint mot mig själv. Jag har spenderat så många år med att vara hård mot mig själv. Oftast med devisen att 'jag borde ha vetat bättre och därför agerat annorlunda'. Men jag menar come on! Vi gör alltid vårt bästa utifrån de förutsättningar vi har. Alltså kunde vi troligen inte gjort annorlunda. För, troligen var inget alternativ mer användbart i just den stunden. I slutändan är allt erfarenheter! Nu för tiden är jag rätt så ömsint mot mig själv. Tyvärr ser jag mina vänner inte vara det mot sig själva. En klok väninna sa en gång till mig att man borde låta personerna i sin närhet titta på en bild av sig själv som fem år och ställa dem frågan vad de skulle säga till det barnet och dessutom berätta hur de skulle behandla det barnet. Jag önskar att alla vore mer kärleksfulla mot sig själva. Att de respekterade sig själva mer och att de förlät sig själva oftare.
 
Att vara ömsint mot sig själv tror jag även är en god grundinställning när det gäller vikt- eller livsstilsprojekt. Tänk på hur många år det har tagit att bygga upp de livsstilar vi hade när vi kom till den punkt då vi ville ändra på något. Sedan tror vi att vi kan ändra det på en dag och att allt kommer att vara helt fantastiskt från den punkten. Så är det ju oftast inte. Alla vanor vi har sitter fast i vår kropp. Att ändra dem innebär ett kroppsligt motstånd. Ibland vinner kroppen och ibland vinner viljan. Huvudsaken är att viljan vinner i allt högre utsträckning så att kroppen anpassar sig. Genom att arbeta mot våra mål och försöka leva efter våra värderingar så kommer vi ändra livsstil. Allteftersom ändras våra preferenser (det vi föredrar) både vad gäller aktiviteter och smaker. Så, håll ut om ni kämpar just nu! Vi misslyckas inte för att vi för stunden halkar till lite. Vi misslyckas först då vi ger upp och då vi säger att vi inte är värda att må och vara vårt bästa. Jag är inte ensam om att tänka på detta vis och jag hoppas att jag kan peppa er genom följande bilder:
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • FitnessByMe säger:

    Så klokt och så sant, tack för de orden! :-)

    Svar: Tack för din värmande kommentar!
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-07-13 | 07:53:02
    Bloggadress: http://www.ftnsbyme.blogspot.se

Kommentera inlägget här: