gentlegiantafskofvde.blogg.se

Matval

Kategori: Allmänt

"När man tar fram grillen så blir det ju som att även den mest inbitne vegetarian blir sugen".
 
Det dummaste någon sagt denna dag. Jag förstår grejjen och innebörden men WTF?! Varför ska man lägga sig i och värdera vad andra äter. När jag hör sådana saker sägas så vill jag bli vegan! Jag trycker inte ned min matfilosofi i halsen på folk.  Jag dömer inte vad de äter. Jag prackar inte på eller frågar "nämen, äter du kött - det fattar du väl att det inte håller i längden?". Jag anser att det är upp till var och en att besluta sig för vad de äter. Förhoppningsvis äter de saker som de upplever stärker dem och får dem att må bra.
 
Eftersom jag vill vara ärlig mot er så ska jag berätta att det är så att jag tycker kött är vidrigt. Mest för att jag inte har ätit det på så länge att jag inte dras till det. Smaker är vanor och jag tappade den vanan för länge sedan. Jag blir aldrig sugen på kött.  Jag tycker det är otrevligt att hantera kött i samband med matlagning åt min man eftersom han gärna äter det. Inte för att det är kött utan för att det är en speciell doft. Sedan fixar inte min mage att smälta kött ordentligt. Det har den faktiskt aldrig gjort, vilket är skälet till att jag inte äter det. Så ni kan ju tänka er hur länge det ligger och ruttnar inuti mig... Därför blir jag dessutom äcklad av tanken på att äta kött. Men, jag håller käft om det och sitter inte och påpekar för folk att det minsann tar tre dagar för den där kött-tuggan att passera igenom dem.
 
Men, ofta ska jag finna mig i att folk håller långa predikningar om att det är idiotiskt att utesluta kött ur sin kost eller att de ifrågasätter mina val. Och då menar jag verkligen ifrågasätter - inte att de ödmjukt frågar om varför eller ber mig berätta. Jag tycker det är sorgligt att jag äter mejeriprodukter och fisk för att förenkla för mig själv och för att ha något att äta när jag är hemma hos andra, på restaurang eller i jobbsammanhang ber om vegetarisk kost och får en j**la fisk slängd på tallriken. Jag har gett efter. Men, jag funderar alltmer på att inte göra det. Varför inte vara krånglig? Varför inte stå upp för mig själv? Varför inte vara sann mot mig själv. Bara jag förlorar på att ge efter pga andras normer.
 
Hejja valfriheten i att få äta det som vi finner får oss att må bra oavsett om det är en saftig köttbit, rårivna morötter eller kvarg!

Kommentarer

  • Eleonor säger:

    Människan tillhör omnivorer, dvs att vi äter både kött och grönsaker. Vi klarar oss på båda, och dessutom så får man i sig de proteiner man behöver av att äta nötter, bönor, corn eller soja.
    Jag vet fler som inte äter kött, bland annat en på mitt jobb. När jag pratade med honom om detta, så var det genast en annan på jobbet som trodde att även jag är vegetarian bara för att jag är så intresserad. Jag blir inspirerad av att alla äter olika, man får ju idéer på vad man kan äta bland annat. Så jag tycker faktiskt att det är bra att många väljer att vara vegetarianer, nu finns det naturligtvis miljöaspekter också som påvisar att man borde äta mer vegetariskt men tyvärr bryr sig inte folk tillräckligt mycket om miljön för att avstå kött.

    Stå på dig, jag förstår att du blir irriterad på folk som säger liknande kommentarer. Fast jag brukar fråga, "Varför?", inte för att vara otrevlig, utan bara för att jag är nyfiken på varför. Du har ju förklarat detta väldigt bra i ditt inlägg :)

    Ursäkta min långa kommentar ;) Det var bara lite spekulationer och tankar jag hade. Ha det gott!

    Svar: Tack för din kommentar. Jag blir glad över att du vill dela med dig av dina tankar och kan känna igen mig i dem.
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-06-12 | 20:10:47
    Bloggadress: http://thecrowandthebutterfly.blogg.se/
  • Kiwi säger:

    Hej på dig nu är semester över och jag har läst ikappt lite, har hunnit överge nogg för wordpress med så nu är jag i te på nogg.se/kommaiform utan på halsovinst.wordpress.com om du vill fortsätta följa mig där.
    Ang kött jag tycker alla ska göra det som de mår bra av och gillar, vill man äta kött så fine och vill man inte så fine men man ska stå upp för sig själv, så jag heja på dig och hoppas du gör det.
    Själv totalvägrar jag allt grillat på en grill, grillat i ugn är okej men inte en grill inte för smakens skull för grillat är gott men det är inte bra för hälsan därför totalvägrar jag och där är jag nog hård för jag anser av mina grillande vänner att de ska respektera mina val i detta då jag inte prackar min åsikt i detta på dem.
    Hoppas du vill följa mig på nya stället istället även om den är ny

    Svar: Hejsan! Jag följer dig så gärna! Hade själv tänkt fråga om lov att följa dig när jag såg ditt senaste inlägg. Jag hoppas att du och familjen har haft det superfint och önskar er en god helg!
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-06-13 | 21:52:19
    Bloggadress: http://halsovinst.wordpress.com
  • Smulan säger:

    Bra skrivet!
    Det är upp till var och en vad man vill äta. Jag äter kött men var vegetarian för många år sen. Då åt jag mejeri produkter men inte fisk.
    Det är väl jätte bra om man kan äta det man mår bra av och inte det andra tycker.
    Du borde inte acceptera en fisk om du ibte vill äta det.
    Konstigt att folk ska ha så många åsikter om vad man äter. Jag tål inte vitlök, det har ju gjort att jag inte gillar varken smak eller lukten av det. Det har folk så svårt att acceptera. Det blir stackars dig det som är så gott. Hur kan du leva utan det. Sen har dom svårt att bjuda på mat utan det. Det är väl inte så svårt? Men dom suckar och har sig. Vad ska vi bjuda på då? Kan väl inte vara så svårt att hitta på nåt. Antar att du kan få höra samma slags suckar. Sjukt!

    Nu har jag din blogg i min nya mobil och premiär kommenterar från den:-)
    Kram

    Svar: Du har så rätt och jag kan verkligen känna igen mig i det du skriver. Det ska väl inte vara så svårt att respektera andras val och hitta på något annat ;) Det roligaste jag har varit med om var en vän som skulle laga mat till mig, som visste att jag var vegetarian och därför lagade köttfärssås. Det var en sådan där koppling som tog mig så på stolen att jag bara sa tack och åt.. :) Hon såg dessutom så stolt ut! En vecka senare ringde hon. Då hade poletten trillat ned... Min mamma skäms nog mest för att jag inte dricker kaffe. Det ska tycligen vara väldigt besvärande för folk. För, vad ska de göra då? Det är väl det som är så spännande med mat. Att se kulturen, normer och sammanbindandet av männsikor genom mat. Att vissa matval tycks göra att folk blir osäkra på vart de har en... :)
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-06-14 | 00:06:18
    Bloggadress: http://smulgubben.wordpress.com/
  • smulan säger:

    Haha, är det sant? Fick du köttfärssås:) Hon måste ha fått en lite blackout.
    Jag dricker inte heller kaffe, vet många som blir ställda av det. jaha, vad ska vi bjuda dig på då?
    Jag brukar svara att jag dricker te, vatten, saft eller dricka. Fast helst vill jag ha te eller vatten.
    Man anses nog vara lite konstig när man inte dricker kaffe, haha. Men det struntar jag i. Man kan ju inte dricka eller äta nåt för att andra gör det.

    Svar: Håller helt med! :-)
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-06-15 | 18:03:02
    Bloggadress: http://smulgubben.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: