gentlegiantafskofvde.blogg.se

Midsommardagens morgon

Kategori: Allmänt

Jag hoppas ni hade en trevlig och fin kväll igår. Här spenderades den på väst-sidan av berget i ett par fina vänners sommarstuga. God mat, trevligt sällskap, mycket skratt, härlig omgivning och sedan fara hemåt till egna sängen. Kan det blir så mycket bättre?! Ja, kanske hade vädret kunnat vara liiiite bättre:
 

Denna bild togs runt halv tio när jag kommit tillbaka till sta'n. Regn, dimma och åska på g = svensk midsommar i sitt esse! :)
 
Jag är väldigt tacksam över att så många av mina vänner är vegetarianer. Det är liksom helt naturligt att vi dukar upp med mycket sallad, frukter, potatis och grillar corn (jag är dock inte förtjust i vad jag kallar kött-substitut-produkter men det finns det ju andra som är och jag är glad för deras skull). Det är så skönt att inte behöva förklara, få dumma frågor (även om även de förekom eftersom jag antogs vara vegan en stund) och nästintill be om ursäkt i förväg för att man kommer och inte äter kött. Ett par stycken var riktiga köttisar (= personer som äter kött) och de fläskade på med en flinta stek och ett par enorma entrecoter. Upp på fat och mitt på bordet. Eftersom andra i sällskapet var just veganer så påpekade jag att man kanske kunde ställa köttet lite på ena sidan av bordet där köttisarna ändå satt. Här kommer dumheten in. Då ska man få kommentarer om att 'de behöver ju inte slicka på det' etc. Det handlar ju inte om köttet i sig utan om att respektera andras värderingar och livsstilar. Jag bryr mig ex. inte om jag har ett fat med kött brevid mig men det beror på att jag inte är politisk i mitt val av att bli vegetarian. När dumheten eskalerat en stund till (eftersom en av de andra vegetarianerna inte kände sig bekväm med att ha kött så nära sig) så tröttnade jag och blev själv en av de dumma när jag konstaterade att 'om man känner att det där är som ett fat med lik så kan du väl fatta att man inte vill ha det nära sig när man äter'. Barnsligt ja, men mitt tålamod tog slut. Jag är extremt känslig för orespekt. Lika väl som att jag respekterar dem som äter kött så ska de faktiskt respektera dem som inte gör det. Och, om personer dessutom valt en vegetarisk eller vegansk livsstil pga att de tar avstånd från slaktindusktrin, uppfödningsindustrin, exploateringen av djur, att mycket kött innehåller hormoner, antibiotika och t.o.m. bekämpnningsmedel som djuren fått i sig genom maten eller varför inte har gjort dessa livsstilsval pga klimatpåverkan - då ska även det respekteras trots att man tycker de är 'för mycket'. Det enda som idiotiska kommentarer visar är andras okunskap och oförmåga till perspektivtagande. Jag tror på medvetenhet när det gäller mat oavsett vilken livsstil man väljer. Men, nog om det. Efter era fina kommentarer på tidigare inlägg så tackar jag er för den respekt ni visar era medmänniskor. Jag änskar fler var mer lika er i sina sätt att vara!
 
Idag startar vi väldigt långsamt här hemma och både jag och grabbarna är mycket nöjda med det tycks det som. Det duggregnar ute och molnen ligger tunga över sta'n. Det får helt enkelt bli mysdag inne. Film, bok, täcke i soffan, myskläder, kisse som spinner, te, vin och choklad. Livet är så härligt och det är så fantastiskt att dagar kan innehålla så många olika delar och se ut på så många olika sätt och ändå vara helt underbara!
 
Imorgon ska jag förbereda inför hälsoutmaningen som körs igång av Kiwi. Mål ska sättas upp och deklareras. Sedan körs det igång på måndag med vägning, mätning och träning enligt plan. Var måndag kommer sedan uppdateringar och sammanställning görs av Kiwi på hennes sida. Häng gärna på (anmälan till Kiwi) om du vill utmana dig själv tillsammans med andra och därmed ha folk med dig som peppar, stödjer och lyssnar.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: