gentlegiantafskofvde.blogg.se

Söndagstur

Kategori: Allmänt

Dagens utflykt (vi passar på när vi har lediga dagar samtidigt) förde oss till ekomuseum utanför Falköping ( Karleby långa) och till Suntaks gamla kyrka. Att besöka kyrkor är en sak jag och min man har gemensamt som intresse. Jag tycker om att påminnas om vår kulturhistoria och sociologen i mig vaknar till liv i gamla byggnader och äldre delar av städer. Så, vad passar bättre än att besöka en ca 900 år gammal kyrka med kistor under golvet?
 
Ekomuseet:
 
 
 
(Ålleberg i bakgrunden)
 
Kyrkan:
 
 
 
 
 
 
Härliga vinklar efter 900 år! :-) Jag bor i en vacker och spännande bygd!
 
 

Kommentarer

  • Kiwi säger:

    Jag älskar kyrkor, de har ett lugn och frid över sig som jag älskar och en härlig klang när man sjunger i dem, ser ut som en liten kyrka och fräsigt med kistor under golvet vet man vilka som ligger i kistorna med?

    Svar: Jag komme rinte ihåg om man vet vilka som ligger där. Är min man som har koll på det då han är extremt fascinerad av kistorna. Kan nog hända att de är tomma... Eller att de innehåller någon från adelssläkten som bott i trakten. Ska försöka komma ihåg att fråga honom... Kyrkan är yttepytte. De flesta ca 1000-årga kyrkorna här omkring är det. Våmbs kyrka är ett annat exempel på en kyrka som nog är ungefär lika gammal... Kyrkor tar alltid andan ur mig genom deras historia och den tröst och glädje de skänker människor.
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-06-16 | 19:59:56
    Bloggadress: http://halsovinst.wordpress.com
  • Smulan säger:

    Åh vad härligt! Jag och maken brukar också åka och kika i gamla kyrkor. Älskar allt gammalt:-)
    Mysigt att ta en dag och åka runt och se vart man hamnar och vad som finns att se.
    Runt där jag bor finns det gamla kyrkor, gamla fäbodar och gamla hus i mängder. Underbart!
    Ha det bra min vän, tack för all pepp.

    Svar: Håller helt med. Det är underbart att bara ge sig iväg, kanske ha något man vill se men ta nya vägar dit. Ta grusvägarna istället för asfaltsvägarna. Bygden här omkring är som gjord för det! :-) Tack för ditt stöd och din peppning!
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-06-18 | 14:53:18
    Bloggadress: http://smulgubben.wordpress.com

Kommentera inlägget här: