gentlegiantafskofvde.blogg.se

Frukosttips efterfrågas

Kategori: Allmänt

Sitter här lite uppgivet illamående efter att ha ätit frukost bestående av hemmagjord musli och havregurt. Jag är känslig för laktos och har därför använt soya-produkter. Nu visar det sig att de senare påverkar mig för mycket hormonellt. Därav mitt försök med Oatley-produkter. Vad gör man inte för att slippa hudproblem? ;) Problemet är att jag tillhör de tidiga 80-talisterna som i stort sett tvångsmatades med havregrynsgröt och därför får kväljningar om sådant hamnar i min mun. Oatley smakar som flytande javregrynsgröt och jag står nu inför ett val. Jag kan utmana mig att fortsätta använda produkterna och därmed vänja mig vid dem. Det innebär en frustrerande kamp mot min egen kropp i början. Jag kan även ge upp och helt enkelt skita i musli-frukost. Det tråkiga är dock att jag inte tycker om så mycket annat. Det skulle väl vara om jag börjar mina dagar med fruktsallad. Det borde gå ned. Men, då saknas viktigt fett och protein. Något måste jag dock få i mig nu när jag betsämt mig för att komma till rätta med mitt skit-i-frukost-beteende. Tips?
 
I övrigt har jag en lugn morgon här. Mannen är på tur till Dalsland idag och jag är hemma med min artikel och mina katter. Här verkar den strålande solen inte vilja infinna sig och molnigheten inbjuder till mys-mode, vilket passar utmärkt när man ska spendera dagen med dator, böcker och skrivande.
 
Önskar er alla en fin fredag och att ni får en god helg!

Kommentarer

  • Minendie säger:

    Jag brukar äta kvarg med bär och nötter, till det blir det te och kokt ägg. Något annat som jag tycker är gott är mannagrynsgröt med lite jordgubbssylt, jag vet inte hur nyttigt det är men det smakar bra. Både kvarg och mjölk till gröten finns laktosfria alternativ, alltså "riktig" mjölk och inte oatley eller liknande. Funkar laktosfritt eller låglaktos för dig?

    Tack för din kommentar angående mitt nya tänk, jag ska försöka komma igång med bloggandet och kommenterandet igen. Kram

    Svar: Ser fram emot att ta del av dina kommande inlägg och tackar för dina tips! Ska testa låglaktos eller laktosfritt. Kram!
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-03-23 | 22:34:45
    Bloggadress: http://minendie.wordpress.com
  • Ulrika säger:

    keso och kvarg till fruktsalladen?
    Annars finns det juh många andra gröter som är nyttiga som ger mycket fibrer och protein.

    Ägg och sill är juh annars en annan frukost som kanske mest ses som lyx kanske, men frukost ändå...

    Svar: Låter som en god idé att komplettera fruktsallad med keso. Är inte så förtjust i kvarg. Än så länge är dock proteindrink på havremjölk min toppkandidat för att undvika laktosen. Ägg och sill är riktigt nom nom men kanske får bli mellanmål då sillsmaken blir för stark för mig på mrognen. PoK!
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-03-24 | 00:10:05
    Bloggadress: http://ulrikazafrans.blogg.se
  • smulan säger:

    Jag äter kesogröt, men du ville ju inte ha havrefrynsgröt och kunde inte äta laktos. Hm! Min andra favorit frukost är skivade kokta ägg på riskaka. Blir supermätt på det!
    Hoppas du kommer på nåt som du kan få i dig och som du mår bra av:)
    Kram

    Svar: Kokt ägg på riskaka låter gott och som ett bra mål att starta dagen med för en frukost-skygg. Jag ska testa detta. Kram!
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-03-24 | 12:05:39
    Bloggadress: http://https://smulgubben.wordpress.com

Kommentera inlägget här: