gentlegiantafskofvde.blogg.se

Tankar om kaloriräkning och tre dagar kvar

Kategori: Allmänt

Dagens resultat:
 
Vikt: 94
Kalorier: 1119
Träning: cykel 30 min
Matrutin: smoothie - kyckling och grönt i wrap - pizzabit med ett par glas rött
Det bästa med dagen: Att se "mina tjejer" kämpa på med sin uppsats trots motgångar- de är grymma!
 
Jag har verkligen börjat fundera på det här med kaloriräkning. Som ni ser ovan så 1) ligger jag på en väldigt låg nivå, och 2) att räkna kalorier säger ingenting om VAD man stoppar i sig. Vad gäller den första punkten så märker jag att jag börjar bli kalorifixerad och även om jag i början använde det för att lära känna måltider så är det snarare nu att jag jagar låg kalorinivå. Jag är seriöst inne på om jag behöver sluta med kaloriräknandet om jag inte lyckas vända det till något positivt. Gällande den andra punkten så hänger den samman med att jag tidigare kund ehoppa måltider etc och att räkna kalorier säger ingeting om huruvida man har sunda vanor. Jag vet vad som är bra för mig. Jag vill äta rena och naturliga produkter i så stor mån som möjligt och till det äta bra proteiner och fetter. Jag måste komma åt mig själv och få till det. Kaloriräknandet hjälper mig inte med bra val i det hänseendet. Jag tänker även att om man äter en bra kost med lagom portioner som gör att man känenr sig nöjd så kan jag se att dagen kan innehålla 500 till 2000 kalorier utan att det spelar roll om man rör på sig regelbundet etc.  Nu för tiden får jag dåligt samvete om jag äter över min kalkylerade nivå (1300) trots att jag troligen äter rätt långt under min behovsnivå. Hur tänker ni kring detta?
 
Denna vecka är den sista veckan med studentarbete för min del. Det är både till glädje och lite till sorg. Det ska bli otroligt skönt att satsa på den egna forskningen och skrivandet. Samtidigt kommer jag sakna mina fantastiska studenter. Tvåorna får jag ju som tur är se igen medan treorna snart beger sig iväg. Men, mindre tid i möten betyde rmer tid för träning och flexibelt schema som ger mycket bra möjligheter för träning. Denna sista vecka av handledning (d elämnar in sina uppsatser på fredag) är dessutom alltid väldigt hektisk. Dagarna blir uppbokade från morgon till kväll och det gäller att ha superfokus hela tiden. Det är verkligen värt det men lite skönt när veckan går över. Så, tre dagar kvar. Nedräkningen mot andrum är igång. ;)

Kommentarer

  • alexandra bromberg säger:

    alltså jag förstår dig lätt att man bara fastnar i kaloriräknandet. för mig är bra att göra det i perioder, så man får en extra koll under sin viktresa :) Men när man har gjort det länge kan man bli lite knäpp...haha...

    Svar: Håller helt med! Hamnar på 870 idag och är väldigt dubbel över det. Känns som att jag lyckats samtidigt som det går emot alla mina principer.
    Gentle giant af Sköfvde

    2013-05-14 | 22:18:02
    Bloggadress: http://mlbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här: