gentlegiantafskofvde.blogg.se

Dag 15 och 16

Kategori: Allmänt

Vad dagarna går fort! Har haft två dagar med fullt upp.
 
Gårdagen började med att jag fixade brunch åt mannen. Rostat bröd med ost och marmelad, bacon, paprika o tomat och en ägg rätt som görs i ugn blev hans urval. Äggrätten går ut på att man steker på lök och spenat. Häller på ngt som gör att den stuvas. Upp i ugns-portionsformar. Strö över ost (tunt lager) och knäck ett ägg över var portion. Och skjuts in i ugnen! Mumma och kan göras så nyttig som man önskar. Själv har jag inte haft någon hunger på några dagar och det blev melon för mig. Senare på dagen blev det bröd, ett par skivor lax och god ost. Kan inte säga att jag gjorde något bra val alls... Eftersom jag inte tränar de dagar som jag inte äter bra (rädd att fastna i gamla dålig mönster) så blev det vila och jobb. Jag gjorde dock bra välbefinnandeval: jag skämde bort valpen med en leksakstomte som piper och några nya tuggben. Och, jag tyckte det var fantastiskt trevligt att laga mat åt min man.
 
Idag har det gått lite bättre. Jag har gjort ett par motionsval då jag 1) gick till jobbet istället för att ringa min fantastiska man som hade kommit som min riddare i silverfärgad bil och skjutsat mig, och 2) jag gick hem från jobbet istället för att vänta på att mannen ska sluta på sitt jobb och (ja) hämta mig och köra mig hem. Mitt välbefinnandeval har jag avsatt till lite senare ikväll. Då ska jag ta en härlig och lång varmdusch och sedan packa in mig i varma, gosiga myskläder och glömma för en stund att jag har en sjukt lång dag på kontoret imorgon igen. Jag kan inte säga att jag gjort ett matval idag eftersom jag inte ätit förrän nu (en surdegsmacka med ost). Kanske var det ett val ändå eftersom jag lätt kunnat skita i den. Jag veta att jag borde ta bättre hand om mig men ibland går det inte. Det är som att min kropp låser sig och spänner sig 'inåt'. Det enda jag behöver då är värme och vila (och vatten). Ja just det! Jag tvingade mig att dricka vatten så att jag inte skulle bli uttorkad. Bra val! ;)
 
På tal om vatten så tog jag ett glas vatten i lunchrummet igår. En kollega från en annan avdelning kände att hen hade rätt att kommentera det hela. Jag känner inte människan men ändå tycks hen tycka att hen legitimt kan kommentera. Jag fattar inte det där. På mitt jobb är det mat-hysteri. Det ska pratas om vad man äter och tittas obekvämt nära maten (gissa varför jag slutade äta lunch på jobbet). Har vi inget bättre att prata om? Jag struntar fullständigt i vad andra äter. Jag tycker inte man ska lägga sig i för mycket. Man vet aldrig vad den andre upplever etc när man frågar och pratar. Själv tappar jag matlusten när någon nästintill stoppar näsan i min mat och frågar om 'det där är bulgur'. Keep your f**king face away from my food! I fallet med vatten kommentaren ("är det din lunch?") så kände jag bara att jag lite skämdes (jag blev självmedveten) och lite 'ska väl du skita i'. Ändå ler jag och säger att lunch är för veklingar innan jag susar iväg. Jag hade planerat att äta när jag kom hem någon timma senare.
 
Jag ska försöka vara bättre imorgon och verkligen göra matval för mitt välbefinnande. När det känns så här tufft så känns det fint att ha er här. Jag tror ni är de enda som jag skulle vilja prata mat med. ;)
 
Jag hoppas ni har en fin kväll. Här susas det vidare mot dag 17 och en decembermånad med ljus, mys och härliga dofter. Jag funderar på att göra någon form av påhittig adventskalender till mig själv. En som har något bra innehåll som bär mig fram genom mörkret och kylan. Har ni någon idé?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: