gentlegiantafskofvde.blogg.se

Mitt 50 dagar långa projekt

Kategori: Allmänt

Jag promenerade. Jag funderade. Jag kom hem. Jag funderade. Vad ska jag göra med de härliga femtio dagarna som är kvar på året från måndag? Jag funderade på löparsträckor, på vikt, på midjemått...  Sedan behövde jag slösurfa en stund av överväldigande och lite utmattning. Utmattning pga hårda mål och upplevelse av måsten och borden. Så, bort med det! Jag behöver nya sätt att skapa välbefinnande och mäta det samma. De kvalitativa formerna som inte kan mätas utan som enbart vår magkänsla säger om vi uppnår och upplever. Jag behöver bryta mina vanor och mitt gamla sätt att tänka!
 
 
 
 
Jag tänker att välbefinnande handlar om mer hälsa. Hälsa kan kvantifieras/mätas. Att jag är överviktig innebär ohälsa. Att jag har höga stressnivåer innebär ohälsa. Men, jag kan ändå ha välbefinnande! Hittade denna definition av hur man kan uppnå välbefinnande.
 
 
Det här är helt i linje med vad jag tänker att jag behöver införliva i min vardag. De kvalitativa värdena! Visst har jag en förhoppning av att knäcka mellan fem och tio kilo dessa veckor. Visst hoppas jag på att springa längre och att det ska kännas lättare.  Men, jag låter det inte avgöra om jag mår väl eller inte. Mina mål för dessa femtio dagar är att var dag göra bra val på tre områden: mat, motion och välbefinnande. Mat handlar om att välja nyttigare alternativ och inte falla för frestelser eller min egen lathet. Motion handlar om att var dag göra något för min motion istället för att ex. ta hissen eller låta arslet gro fast i soffan. Välbefinnande handlar om att göra något som jag mår fint av - som höjer min glädje och kärlek. ex. hjälpa de äldre i mitt område, umgås med mina vänner istället för att jobba ihjäl mig, ringa min syster trots att jag får nackspärr av att lyssna på henne i en timma. Ja, den typen av val. Valen kommer presenteras var dag. Jag tror att vikt, midjemått och längd på löpsträckan kommer att komma på köpet när mitt välbefinnande ökar. Välbefinnande, precis som s.k. 'lycka', är något vi får kämpa för! Hittade detta citat:
 

 Rätt bra ändå... ;)
 
Önskar er en god fredag kväll!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: