gentlegiantafskofvde.blogg.se

Morgonstund...

Kategori: Allmänt

Jag har numer både min och min mans katt här. Efter att ha kombinerat klor med den nya lädersoffan var det dags för min mans kisse att packa väskan och flytta till mig och hans bror. Jag får säga att det gått förvånansvärt bra med tanke på att han inte direkt är förtjust i varken mig eller brorsan. Det ska mysas, spinnas, och sovas bredvid i sängen. Han är dessutom ganska rolig. Jag antar att det är glädjen av att slippa bo med hunden som just nu skapat ett rosa skimmer i hans tillvaro här. Det minus som han för med sig är baserat på ett drag (kanske två om man räknar med att han är en katt som spyr med jämna mellan rum - blä!) och det är hans röstkapacitet. Min mans katt är en pratande katt. Charmigt och roligt dagtid men inte lika mycket så nattetid. Eller som nu - klockan 6 på morgonen. Det är inte lågmälda små kattungeljud heller (som min prinsessa gör när han vill ha uppmärksamhet) utan brandalarms djupa ljud som skär igenom kroppen. (Nu tror jag han kände på sig att jag skrev om honom för jag fick just en isande blick från honom där han ligger på balkongen och för stunden bligar in genom vardagsrumsfönstret.) Så, inte så förtjust i honom ibland heller...
 
Eftersom jag ändå blivit väckt och gått upp (han lade en hårboll - taktiskt nog) så startade jag min morgon. Jag har två steg som startar var morgon: citronvatten resp. grön drink. Efter att ha testat alla möjliga sorters juicer fick jag inse att den betydligt mycket dyrare superjuicen från Paulun är den enda som balanserar upp nässelpulvrets smak. Ett litet glas med juice (ca 1.5 dl) och två tsk nässelpulver som rörs runt tills det har löst upp sig (det faller dock snabbt till botten så man måste fortsätta röra och dricka fort). Sedan hjälper det med mantrat 'det här är bra för mig, det gör gott' medan man dricker det de första gångerna. För, jag kan inte sticka under stol med att det är en smak man behöver vänja sig vid. Förutom att nässelpulvret innehåller en massa bra vitaminer och mineraler så dricker jag det för att jag tycker att det hjälper mig att hålla mig basisk. Jag har haft stressmage i flera år och kan fortfarande lida av syra/surhet. Jag tycker att nässelpulvrets basiska egenskap stödjer min egen mage och minskar (för att inte säga förintar) surheten. Av samma anledning dricker jag citronvatten. Jag dricker citronvattnet även för att stödja kroppens utrensning och för att det ska ha en lugnande inverkan på kroppen.
 
Förr var min morgonrutin mycket mer komplicerad med piller och annat. Nu tycker jag mig ha funnit en rutin som funkar. Visst, vissa morgnar föredrar jag att ligga i sängen till dess jag absolut måste gå upp för att sedan sticka till jobbet med ett äpple i handen. Jag vet dock att när jag startar morgonen med min gröna drink (eller kanske snarare shot) och sedan lugnt dricker mitt citronvatten så blir dagarna bättre. Jag startar med ett lugn, jag startar utan brådska och jag får en annan relation till min hunger. Ofta vaknar jag och är hungrig som en varg. Eftersom det tar en stund att gör min drink och att dricka den och mitt vatten så hinner kroppen lugna ned sig och den mest akuta gloffa-hungern drar sig undan. En god grund för bra val! Så, där är jag nu. Jag sitter här och dricker mitt citronvatten (får nog tillägga att det är ca 4 dl och en halv citron). Jag har släppt ut mannens katt på balkongen (inglasad) så att han kan ligga där och filura. Sakta men säkert startar dagen även om solen inte kan ta sig igenom de tjocka moln som rör sig snabbt över staden denna morgon. Om ca 3.5 h kommer valpen hit och vi ska gå långpromenad och mysa tillsammans. Men först äggsmörgås! 
 
Jag hoppas att era söndagar startar fint!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: