gentlegiantafskofvde.blogg.se

Höst

Kategori: Allmänt

Jag inser att jag inte har skrivit på tio dagar. Vet inte riktigt vart de dagarna har tagit vägen. Tiden har svischat förbi i taxpromenader (han går ut vääääääldigt många gånger om dagen fortfarande...), avhandlingsskrivande, studentmöten, handledning och kursplanerande. Jag har dragit ned på datortiden i min vardag och det är klart, det påverkar hur mycket jag bloggar. Förr bloggade jag nog nästan var dag men nu är målet att blogga ca varannan. Att dra ned på datortiden har varit suveränt. Förutom att jag saknar bloggandet så har jag kommit i säng i tid och känner mig inte längre 'tvungen' att gå in på diverse sidor för att hålla mig uppdaterad. (Jag som trodde jag stod utanför s.k. teknikstress.) Världen fortsätter snurra ändå! Jag har även, som jag skrev om tidigare, försökt att ändra min kvällsrutin. Nu läser jag någon timma var kväll (om jag inte somnar i boken) innan jag släcker och det gör att jag är nedvarvad och somnar snabbare. Helt underbart! Det finns inte längre något på tv som jag inte kan prioritera bort för min läsning.
 
En sak som det dock inte blev så mycket med var de där löpturerna på morgonen. Morgnarna har känts tunga och jag har inte övervunnit mig själv. Nu har jag dock bytt säsongskläder i motions-/tränings-/löpargarderoben och med vetskapen om att mina (för) varma tärningstights ligger och väntar så tror jag att jag kommer lyckas. Säga vad man vill men jag tenderar att tro på att det kommer gå. ;) Och skulle det inte det så strunt samma. Men, jag vet att jag skulle må bra av att springa en runda var morgon (eller varannan) och att jag faktiskt gillar det om jag lyckas bryta mina rutiner och försöker skapa nya.
 
Det är lite tufft för mig att erkänna att jag inte lyckas. För att inte få en negativ inställning till mig själv så försöker jag att tänka på allt jag faktiskt lyckats med: hålla mig rökfri, dricka vatten, inte dricka vin så ofta som innan, få in mer vardagsmotion, promenerar mer, äta mat som jag själv lagar istället för snabbmat, äta mat som jag tror på är bra för mig (mina proteindrinkar med massa pulver och piller, spenat spenat spenat!, grön morgonjuice, veganskt, vegetarianskt, fisk) även om jag allra mest vill äta ost med vitt bröd (ja, i den ordningen,..), minskad tid framför tvn, minskad tid på internet, indelning av sfärer i mitt hem ( jag jobbar i arbetsrummet, slappar i vardagsrummet, sover i sovrummet och äter i köket soffan. Ok, det sista har jag inte tagit ställning till än. Ibland lyckas jag äta vid matbordet... Det finns en hel del bra värden i mitt liv och jag minskar i både mått och vikt. Jag vet att det troligen skulle gå fortare om jag fick till löpning och cykling. Men, jag kommer inte pressa mig och ge mig själv dåligt samvete för om det inte finns en rutin för detta imorgon. Jag försöker och ibland får jag till det. Då hurrar jag för mig själv och ger mig komplimanger! Jag försöker minnas den positiva känslan av att lyckas med träningen och försöker göra det till en motivator. Jag är trött på att skälla på mig själv och tycka att jag är kass för att jag inte lyckas vara övermänniska (i relation till min egen kapacitet och möjligheter). Jag lyckas med mycket bra i övrigt! Nu är tid att älska oss själva, att stödja oss själva, att trösta oss själva och att hejja på oss själva. Det är alltid den tiden men det är nu jag går in i en sådan fas. Det är nu jag kan ta till mig det och omsätta det i praktik. Efter min skada i Skottland så har det tagit lång tid att få fotleden att fungera som den ska och nu börjar det bli bra. Jag accepterar det och väntar in min kropp. Morgnarna känns blytunga  och det blir inte lättare av regn, rusk och mörker. Jag accepterar det och kommer försöka mitt bästa.
 
Nog om det! :-)
 
Jag hoppas att ni alla har en fin höst. Här har löven nu trillat av träden. Innan de gjorde det så var det dock väldigt vackert häromkring:
 
 
(Tidig morgon)
 
 
(Mitt på dagen)
 
Jag har även överraskat mig själv ordentligt genom att ta emot paket från IKEA och sedan bygga ihop säng (inkl ilsketårar):
 
 
Arbetsrum (bild kommer någon annan dag), TV-bänk (kommer annan dag) och soffa. Soffan var spännande. Jag blev lite kallsvettig när den levererades så här (trodde den kom färdig):
 

Men... Den var i ärlighetens namn ganska enkel at bygga ihop (lite uppvikning, sex skruvar och klädsel som skulle på):
 
Vi är väldigt nöjda över resultatet:
 
 

Kramar till er!
 

 
 

Kommentarer

  • smulan säger:

    Vad fint det blir hos dig :)
    Kul med nytt ibland.
    Tycker du har gjort ett jättejobb med dig själv och vi alla borde sluta klaga och skälla på oss själva jämt. Vi skulle ju inte kunna vara så taskiga mot nån annan. Men på nåt sätt har det blivit ok att vara sån mot sig själv.
    Man kan inte förändra hela sitt liv på en dag, inte om man vill att det ska hålla i längden. Det man inte hunnit med det hinner man sen och det man kanske misslyckas med första gången, det provar man igen och då lyckas man för man lärt sig nåt första gången.

    Jag prioriterar också bort dator och tv ganska mycket nu. Min tid med ork räcker inte till. Det är så mycket kul jag vill göra. Just nu håller vi på att göra om två gamla fåtöljer/stolar. Kul, kul :)

    Jag läser också alltid på kvällen innan jag ska sova. det rensar huvudet och får mig att varva ner, precis som för dig.
    Tyvärr så är mitt sovrum inte bara en plats för att sova. eftersom jag är kroniskt sjuk så tillbringar jag mycket tid i sängen. Har ju en elsäng som avlastar kroppen underbart skönt!
    Men jag har blivit bättre på att äta i köket om jag orkar, inte äta i sängen jämt bara för att det kanske är bekvämast. Jag läser ofta i vardagsrummet nu i nya soffan och framför kaminen, mysigt. Så det tar sig för mig också :)

    Hoppas du fortsätter vara snäll mot dig själv och ser allt du åstadkommit, det är mycket det.
    Var rädd om dig!
    Kram

    2013-10-25 | 13:32:44
    Bloggadress: http://https://smulgubben.wordpress.com

Kommentera inlägget här: