gentlegiantafskofvde.blogg.se

Dagens (även om det är mitt på dagen...)

Kategori: Allmänt

Förkylningen tar ut sin rätt och jag tänker spendera resten av dagen med mys. Kanske bok, kanske film... Kanske med mannen. Definitivt med katten! Därför kommer en utvidgad 'dagens'-redovisning. Vi kan börja med dagens mat.
 
Jag börjar mina morgnar med en 'grön shot' och en mugg te (4 dl varianten :) ). Den gröna shoten är nässelpulver (för tillfället, kommer byta mot Mighty greens senare) utblandat i superjucie från Paulun (hallon och granatäpple). Denna glömde jag ta en bild på och det får ni imorgon. Kände mig dock som världens geni när jag kom på att jag kan ta ett litet glas och skaka pulver och juice rejält istället för att försöka röra i pulvret, vilket tog en evighet tidigare och inte gav bra resultat ändå... Mitt te är Yogite med smak av citron och ingefära. Det bästa med det teet är att lappen till var påse har ett tänkvärt ord för dagen. Jag gillar att starta dagen så; med ett visdomsord på vägen.
 
 
Någon timma senare är det dags för frukost. Glömde även ta bild på den så här kommer en något improviserad sådan:
 
 
Min hang-up för stunden. Bara att tina bären kvällen innan och sedan mumma sig på morgonen. Om det står stordåd för dörren kompletterar jag med hirs-flingor och hela havrekärnor.
 
Eftersom dagen startade lite halvsegt så blev det lagom att skippa mellanmål och gå direkt på lunch idag. Lunchen är mitt främsta mål på dagen. Idag blev det en härlig sallad med vitlökscremefraiche.
 
Sallad innan CF:

Visst ser den härlig ut? Maché, rödlök, paprika, tomat, avokado, rädisor...
 
Blandning till sås:

Tog ett par vitlöksklyftor och pressade dem (brukar bara ta en i vanliga fall men vill skrämma bort förkylningen). Kryddade med salt och svartpeppar. Rörde om och tadaaa:
 
 
Blev lite besviken på hur såsen liksom föll ihop. Såg framför mig en vacker klick. Men ja ja... Det blir bättre nästa gång!
 
Så här långt har jag hunnit idag. Tanken är att jag ska äta ett par clementiner till mellanmål om någon timma. Till middag blir det keso med päron och cashews. Tanken är att jag till middag ska fixa smoothies med lite mer bra grejer i. Men, babysteps! Vi börjar med det jag orkar och tycker är gott! :)
 
Jag tänkte ni skulle få kika in i mitt kylskåp... Vet inte riktigt varför men anar att jag fått det från div. tv-program och genom social inlärning genom läsning av era bloggar. Inne i kylen är det rätt lite:
 
 
Eftersom jag älskar grönsaker så tycker jag om att köpa dem färskt för ett par-tre dagar när jag går hem från jobbet (vilket förklarar tomheten eftersom jag helt enkelt inte gått hem från jobbet på ett tag). Jag tycker om att bli inspirerad där och då. Därför fylls det på från dag till dag. Om vi går uppifrån och ned så ligger det en halv på se mandlar på översta hyllan (fick inte plats i burken). På andra planet uppifrån står mina burkar med nötter (hassel-, val-, para- och cashewnötter samt mandlar) och frön (solros- och punmpafrön) och russin nu efter jul. Fetterna bevaras bättre i kylan och dessutom tycker jag att det är inspirerande och fint att ha dem såhär. Här står även en burk med vitlökscremefraiche från idag. Den ska bli mumsig att ha på salladen imorgon. Tredje hyllplanet: clementiner i skål, keso, yoghurt, en Chevré som jag tänkte ha på ugnsrostade rotsaker i övermorgon. Och en senap. Senap är gott! Jag brukar göra härliga dressingar på senap, olja och timjan och ha på kikärtor och bönor (dog av sugenhet i detta nu). Just denna senap är över ifrån mannens korvätardagar långt innan jul och jag ska välja en annan när den är slut (känns som att jag borde kunna få tag på en mer ren). Längst ned två lådor: en med grönsaker och en med frukt. Just nu är frukten grape och apelsiner och päron. Ska fylla på när jag är frisk och orkar bära kassar från ICA. Vad göms då i dörren?!
 

Överst finner ni batterier (kommer på nu att det där är en vana jag haft med mig från familjehemmet och jag vet faktiskt inte om de lagras bättre i kyla... Hmm...). Här finner ni även kylbalsam. Två tuber: tomatpuré och kaviar. Tomatpuré är super att ha hemma och mustiga till chiliröror eller tomatsåser. I perioder tycker jag att ett kokt ägg med kaviar eller rågbröd med kaviar och ägg är det bästa som finns. Denna kaviartub är en påminnelse från min förra sådana period. Som slutade typ igår... Mitten: fiskfond och kycklingfond. Används i matlagning till mannen - likaså gäller för smöret. Mangochutney för curry-inspirerade rätter. Mannens björnbärsmarmelad som han gillar på rostmacka och som ibland dimper ned i hans såser. Jordnötssmör. Nedersta: rapsolja med vitlökssmak och valnötsolja (rapsolja och nötoljor samt avokadoolja ska förvaras kallt för att bevara dem). Superjuicen som används till mina gröna morgonshotar. Katrinplommonjuice - för det tillhör väl allas hemmakurer? Två havredrycker för mina smoothies och ev. glass om jag är på smaskhumör och ändrar dryck-fryst frukt ration.
 
I frysen är två fack fyllda: ett med grönsaker, frukt och bär. Ett med hundens mat. Han äter färskt fryst foder och det förvaras längst ned - väl förpackat. (Kändes lite tragikomiskt att vi skaffade hund som äter kött - som jag måste hantera - ungefär samtidigt som jag tänkte bli vegan...)
 
Över till dagens träning. Jag kör styrka/smidighet/stretch och cykel varannan dag och löpning varannan. Det går inte fort och är inte på hög prestationsnivå - än! Just nu handlar det om att ta mig från rehab-nivå och långsamt bygga upp kroppen igen. Här är hörnet i min lägenhet 'where the magic happens':
 
 
Kudden är inte till för att sova (som man kanske kan tro) utan för balansövningar på ett ben. Min rehab rutin gör jag varje vecka. Dock varierar styrkeprogrammet varannan vecka. Här ser ni (nästan) upplägget:
 
 
 
 
 
 

Komplett med mina vackra streckgubbar!
 
Där har ni mitt träningsupplägg när jag kör styrka. Det är alltså uppvärmning cykel tio min. Övning 1-3 15 rep. Cykel tio min. Övning 4-6 15 rep x 2, övning 7-9 15 rep x2. Avslutar med tio min cykel.
 
Imorgon står löpning på programmet och eftersom det är nästan fem månader sedan sist så tar jag det säkra framför det osäkra och kör programmet 'couch to 5k'.  Mer om det imorgon!
 

Kommentarer

  • Lotta säger:

    Hej! Vad roligt att få komma hem till dig och se hur det ser ut! Vad avis jag är på kylskåpet, men visst skulle kanske jag också kunna göra vårat lite bättre med lite strukturering men ändå... perfekt med matlådorna också (som jag antog att det var längst in)
    Hälsningar
    Lotta

    2014-01-10 | 23:16:36
    Bloggadress: http://www.viktinfo.wordpress.com

Kommentera inlägget här: